Hei Jeg tenkte å sette inn en vedovn på kjøkkenet da skorsteinen går forbi der. Huset er en 1 1/2 etasje villa fra 40-tallet med kjeller. Problemet er vekten på fundamentet og ovnen, jeg tror ikke at jeg har noen støpt plate under gulvplankene å bygge videre på. Nede i kjelleren derimot så går det en murt vegg fra skorsteinen til en yttervegg og rett ovenfor burde den ene siden av fundamentet havne. Fundamentet blir nok ca 88 cm i bredde og 60 i dybde med en ovn på 60x50 og et vedmagasin under så det er ikke gigantgreier, men likevel:S Hvordan bør jeg gjøre! Skal jeg sage opp det gamle tregulvet mitt og sjekke hvordan det ser ut! Forsterke på en eller annen måte eller bare sette alt rett på gulvet? Fra undersiden er det vanskelig å komme til på grunn av at kjelen står der! Meget takknemlig for alle ideer God helg!
Du kan mure med lecablokker. Disse er ikke så tunge. Vedovnen i seg selv veier ikke mer enn at to personer kan bære den. Å la ovnen stå på ben av jern eller stål er en variant som gjør det enda lettere, men det er penere med et murt fundament.
Erik
Erik
Ja vi har jo tenkt at vi skal mure så noen støpejernsben blir det ikke, pent dog! Så burde en stor kontaktflate med gulvet avlaste mer enn fire punkter. Leca kan funke vet dog ikke hvor bra de er på å holde varmen om man sammenligner med lettbetongblokkene eller tegl? Vekt/varmelagring er prioritet én. Jeg hadde nok stilt meg inn på lettbetongblokkene men man er jo åpen for alle varianter
Sjekket med Mookåpan også, nå vet jeg jo ikke hva deres ferdige peisunderlag veier men den kostet over 6000 spenn så det føles fjernt akkurat nå iallfall...
Jeg tror at lettbetong og lecablokk er like dårlige på å lagre varme. Skal du ha noe som lagrer mye varme, så er en tommelfingerregel at det skal være så tungt som mulig.
Det bør finnes en luftspalte mellom ovnen og murverket. Da er det ikke mye av ovnens varme som lagres i muren, uansett hva den er laget av. Selv om du fyller igjen med mørtel slik at muren ligger tett inntil ovnen på tre sider, er det begrenset med varme som lagres. Den meste varmen avgis fra ovnens overside, og den har du antagelig ikke tenkt å mure inn.
Det jeg prøver å si er at du bør prioritere vekten, men glemme varmelagringen.
Erik
Det bør finnes en luftspalte mellom ovnen og murverket. Da er det ikke mye av ovnens varme som lagres i muren, uansett hva den er laget av. Selv om du fyller igjen med mørtel slik at muren ligger tett inntil ovnen på tre sider, er det begrenset med varme som lagres. Den meste varmen avgis fra ovnens overside, og den har du antagelig ikke tenkt å mure inn.
Det jeg prøver å si er at du bør prioritere vekten, men glemme varmelagringen.
Erik
I min mammas fritidshus har jeg endret installasjonen av en vedovn på loftet. Opprinnelig var det en snekret vedkasse i tre med åpningen forover, hvor det lå et lag med murstein. Ovenpå steinen sto ovnen.
Jeg begynte med å legge fliser på gulvet. Ovenpå dette muret jeg et fundament av lecablokker i form av to søyler. Ovenpå dette står ovnen. Det finnes et mellomrom under ovnen mellom søylene der man kan lagre litt ved.
i innlegg #8 i følgende tråd finnes bilder fra før og etter.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/137263-mala-runt-nyinstallerad-vedspis.html
Nå vet jeg ingenting om ditt gulv, men jeg tviler på at det skulle være noen problemer med bæreevne og du murer med lettbetong eller lecablokker. Alt i alt veier det nok under to hundre kg, og gulvet holder forhåpentligvis for at to tjukkaser står ved siden av hverandre.
Erik
Jeg begynte med å legge fliser på gulvet. Ovenpå dette muret jeg et fundament av lecablokker i form av to søyler. Ovenpå dette står ovnen. Det finnes et mellomrom under ovnen mellom søylene der man kan lagre litt ved.
i innlegg #8 i følgende tråd finnes bilder fra før og etter.
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/137263-mala-runt-nyinstallerad-vedspis.html
Nå vet jeg ingenting om ditt gulv, men jeg tviler på at det skulle være noen problemer med bæreevne og du murer med lettbetong eller lecablokker. Alt i alt veier det nok under to hundre kg, og gulvet holder forhåpentligvis for at to tjukkaser står ved siden av hverandre.
Erik
Klikk her for å svare