Hvordan fjerner man best våtromssilikon som ikke havnet der man vil ha den? Finnes det noe som løser det? I møtet mellom gulvet og veggen samt i de fleste hjørner på badet har guttene som la flisene hatt det litt for travelt: det er klissete og slurvete og jeg blir lei meg hver gang jeg ser det. Nå hadde jeg tenkt å fjerne silikonet de har klint på og selv prøve å legge penere strenger. Hva bør jeg tenke på? Finnes det viktige verktøy å skaffe (vet at jeg så noen bruke en liten plastspatel eller noe lignende) eller er det nok med en fuktet finger?

Takk for hjelp!
Inger

K
En fuktet finger blir sjelden bra. Noen taper, men det har jeg aldri testet. Jeg har, i alle år, brukt fugespatel. Selges i proffbutikker, men går kanskje an å få tak i på vanlige byggevarehus. Å dra silikon kan være vanskelig hvis man ikke er vant til det, så har du ikke gjort det før, så tror jeg det er best å tape.

Det er vanskelig å pynte på mykfuger ved å legge på mer. Man har liksom bare en sjanse. Skjær bort fugen, rens og legg ny. Er du ikke fornøyd, bør du egentlig klage og be dem gjøre det om igjen.

Du skriver at du har silikon i møtet mellom gulv og vegg... vet du om det ligger bunnfyllingslister eller fikseringsmasse i bunnen av fugen, eller om de har fylt hele fugen med silikon?
Det er nemlig noe man ikke skal gjøre da det stopper vannets vei nedover veggen, ut på gulvet og til sluket (bakom flisene altså). Risiko for fuktskader og muggdannelse.

Milkshaken
jeg taper alltid først, og så bruker jeg tommel eller pekefinger avhengig av fug,,,

men ikke glem 2 ting
1: Såpeløsning er best til å fukte fingeren med.
2: Jobb ikke for mye med silikonet. Det blir bare ujevnt og narvete til slutt hvis man gnir ... gjør et jevnt lag med fingeren og fjern tapen deretter umiddelbart,,, fungerer alltid.

Bruker du bare fingeren uten å tape så vil du garantert få en ujevn stygg fug.

Lykke til og gi gjerne tilbakemelding på hvordan du gjorde det og hvordan det ble.

ByggaNytt skrev:
Silstrip:
[lenke]
Om noen nisser har "kluddet ut" våtromssilikon flekkvis på formalte trelister rundt vinduer i f.eks. en stue da? Vil Silstrip ta med seg maling fra listen også? Er det eneste å slipe bort silikonet, ta latexfog/Plastic Padding på det man trodde man skulle ha silikon på, og deretter male?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.