Holder på for fullt med planleggingen av nye vaskerommet i kjelleren.
Det har rast ned en del puss fra veggene, noe jeg har forsøkt å reparere da jeg vil ha en jevn overflate å legge fliser på. Nå kjenner jeg at jeg ikke behersker dette, vil ikke at flisene skal slippe i fremtiden.
En tanke slo meg, montere opp stålstendere og sette våtromsgips fra byggmax eller lignende. Da får jeg dels en jevn overflate å legge fliser på, samt et installasjonsrom bak. Kommer selvfølgelig ikke til å isolere noe.
Finnes det noen risikoer med denne konstruksjonen?
Det har rast ned en del puss fra veggene, noe jeg har forsøkt å reparere da jeg vil ha en jevn overflate å legge fliser på. Nå kjenner jeg at jeg ikke behersker dette, vil ikke at flisene skal slippe i fremtiden.
En tanke slo meg, montere opp stålstendere og sette våtromsgips fra byggmax eller lignende. Da får jeg dels en jevn overflate å legge fliser på, samt et installasjonsrom bak. Kommer selvfølgelig ikke til å isolere noe.
Finnes det noen risikoer med denne konstruksjonen?
Om dreneringen din er årsaken til pusslipp finnes det ganske stor risiko..
Jeg ville nok forsøkt å flise på grunnmurene dine og pussede flater hvis du har mulighet alle ganger om.
Jeg ville nok forsøkt å flise på grunnmurene dine og pussede flater hvis du har mulighet alle ganger om.
Du trenger jo ikke å pusse selv. Det blir ikke dyrere å leie inn en dyktig håndverker som pusser det opp, og så kan du male selv. Kostnaden for materialet og arbeidet for det du beskriver er jo et stort prosjekt, og du kommer sikkert til å leie inn en flislegger hvis du ikke er erfaren selv?
Jeg har sett begge typer av løsning. Vi har selv valgt å sette stålprofiler og våtromsgips i vaskerommet som er i kjelleren. Vi kontrollerte løsningen ganske nøye og det er noen ting som er viktige å tenke på for at det skal fungere. Kommer tilbake til det.
Vi ønsket en høyere standard på vaskerommet enn malt puss. Å flislegge på puss føltes ikke aktuelt for da måtte vi antageligvis slipe og fjerne all gammel puss som var kalkbasert for å pusse om med en sterkere puss. Kalkbasert puss er bra, men blir den litt for fuktig så tror jeg ikke den bærer fliser godt. Jeg er ikke ekspert på puss, men min følelse er at puss ikke er optimalt underlag for fliser.
I tillegg får man en ytterligere positiv effekt ved å sette våtromsgips for det øker komforten i rommet og blir ikke som en bongotromme.
Vi valgte å legge klinker på gulvet og sette stålprofiler og gips på ytterveggene. Gipsen gjorde vi deretter om til våtrom med malt våtromsduk. Det ble fresht og kan dessuten males om i fremtiden om nødvendig. Fliser kan bli kjedelige over lengre tid. På gulvet la vi en grå klinker som jeg tror man kan kalle melert, dvs. de er ikke jevnt grå, men har litt forskjellige nyanser i grått, noe som gjør dem diskret, men fresht og lett å holde rent.
Vi ønsket å bygge vaskerommet slik at det skal fungere i 20-30 år og kunne friskes opp uten å rive ut og gjøre om. Å kunne male om den malte våtromsduken føles bra. Vi valgte en hvit våtromsmaling, grått gulv og innredningen fikk bli fargeklatten. Blant annet valgte vi en plate til arbeidsbenken som har en god kontrast i farge mot de øvrige overflatene.
Når det gjelder påforingen innvendig så er det mange som advarer mot dette. Innvendig påbygde kjellere har skapt fukt- og luktproblemer for mange. Dette skyldes i stor grad at det er valgt feil materialer og konstruksjon.
Det går an å male med våtromsmaling uten å sette duk, men da klarer den ikke helt de samme fuktkravene.
Når det gjelder konstruksjonen og valg av materialer deler jeg gjerne min erfaring hvis det er interessant.
Det er viktig å gjøre det rett og velge riktige materialer. For eksempel finnes det flere typer våtromsplater og i mine øyne er ikke alle egnet for en slik konstruksjon, men passer nok bedre i et tradisjonelt bad som ikke ligger i kjelleren.
Du kan også gipse og sette fliser, men da jeg forsket på dette, konstaterte jeg at veggkonstruksjonen er viktig uavhengig av om man velger fliser, malt våtromsduk eller malt våtrom.
Fordelen med fliser eller malt våtrom er at overflatene tåler vann og derfor blir lettere å holde rene.
Jeg kan beskrive hvordan vi valgte å konstruere veggen i et annet innlegg.
Vi ønsket en høyere standard på vaskerommet enn malt puss. Å flislegge på puss føltes ikke aktuelt for da måtte vi antageligvis slipe og fjerne all gammel puss som var kalkbasert for å pusse om med en sterkere puss. Kalkbasert puss er bra, men blir den litt for fuktig så tror jeg ikke den bærer fliser godt. Jeg er ikke ekspert på puss, men min følelse er at puss ikke er optimalt underlag for fliser.
I tillegg får man en ytterligere positiv effekt ved å sette våtromsgips for det øker komforten i rommet og blir ikke som en bongotromme.
Vi valgte å legge klinker på gulvet og sette stålprofiler og gips på ytterveggene. Gipsen gjorde vi deretter om til våtrom med malt våtromsduk. Det ble fresht og kan dessuten males om i fremtiden om nødvendig. Fliser kan bli kjedelige over lengre tid. På gulvet la vi en grå klinker som jeg tror man kan kalle melert, dvs. de er ikke jevnt grå, men har litt forskjellige nyanser i grått, noe som gjør dem diskret, men fresht og lett å holde rent.
Vi ønsket å bygge vaskerommet slik at det skal fungere i 20-30 år og kunne friskes opp uten å rive ut og gjøre om. Å kunne male om den malte våtromsduken føles bra. Vi valgte en hvit våtromsmaling, grått gulv og innredningen fikk bli fargeklatten. Blant annet valgte vi en plate til arbeidsbenken som har en god kontrast i farge mot de øvrige overflatene.
Når det gjelder påforingen innvendig så er det mange som advarer mot dette. Innvendig påbygde kjellere har skapt fukt- og luktproblemer for mange. Dette skyldes i stor grad at det er valgt feil materialer og konstruksjon.
Det går an å male med våtromsmaling uten å sette duk, men da klarer den ikke helt de samme fuktkravene.
Når det gjelder konstruksjonen og valg av materialer deler jeg gjerne min erfaring hvis det er interessant.
Det er viktig å gjøre det rett og velge riktige materialer. For eksempel finnes det flere typer våtromsplater og i mine øyne er ikke alle egnet for en slik konstruksjon, men passer nok bedre i et tradisjonelt bad som ikke ligger i kjelleren.
Du kan også gipse og sette fliser, men da jeg forsket på dette, konstaterte jeg at veggkonstruksjonen er viktig uavhengig av om man velger fliser, malt våtromsduk eller malt våtrom.
Fordelen med fliser eller malt våtrom er at overflatene tåler vann og derfor blir lettere å holde rene.
Jeg kan beskrive hvordan vi valgte å konstruere veggen i et annet innlegg.
Det gjør jeg gjerne. Kunne du sjekke noen ting først så blir kanskje mine refleksjoner og tips bedre.simpa81 skrev:
Visse årganger satte man noe som heter treullit som innvendig isolasjon på ytterveggene som ble pusset og malt. Jeg vet at det er tabu med innvendig isolasjon ifølge dagens "eksperter" men i disse husene har treullit funnets i 55-70 år, noe som er en ganske god test etter min mening. Eksperter ville fjerne treullit hos oss og jeg spurte hvorfor? Jo, fordi innvendig isolasjon er feil ble svaret. Hvorpå jeg sa at treullitten har sittet over 65 år i dette huset uten å bli skadet eller forårsake skade. Denne samtalen var med personer jeg kjente, så jeg kunne ikke la være å spørre hvor godt dagens løsninger er testet. F.eks. hvor godt er dagens dreneringssystem testet? Vi la dialogen til side ganske raskt og som du forstår så sitter treullitten fortsatt og min vurdering er at den sitter igjen om 50-70 år også om ikke en ny eier følger ekspertrådene og fjerner den.
Treullit er trespon mettet med sement som er formet til plater. De er motstandsdyktige mot fuktighetsvariasjoner og mikrobakteriell vekst som mugg trives ikke så lenge ikke noe organisk materiale er tilført.
For meg er det bra å vite hvordan ytterveggene ser ut og om det er bare puss eller om det finnes treullit.
Det pleier å finnes borehull å se i eller så lager du et hull. Det trengs ingen borhammer om det er kalkpuss og så ser du om det er treullit, alternativt havner du i betongmuren.
Det er også interessant å vite hva kjellermurene er bygget av. I gamle kjellerhus kan det være murt med betonghullstein. I en periode støpte man veggene i betong og så har det også blitt brukt f.eks. lecablokker.
Hvilket byggeår har huset?
Vet du om det f.eks. finnes treullit på innsiden av ytterveggen? (eller kan du kontrollere. Alderen på huset har betydning.
For å få det til å fungere bra så har vi valgt å gjøre forskjellige løsninger i kjellerens ulike rom men samtidig er de deler av en helhetsløsning som skal få hele kjelleren til å ha det bra og holde god standard.
Kunne du lage en håndtegnet skisse av kjelleren? Det trenger ikke være perfekt men en skisse er nok. Bra om du kan markere hvor ventiler, vinduer, dører, trapp finnes samt øvrige romfunksjoner eller fremtidige ønskede funksjoner.
Jeg forsøker å samle ovenstående spørsmål her:
Byggeår på huset?
Hva er kjellermurene bygget av?
Finnes det en murpipe fra f.eks. en gammel ovn i kjelleren?
Finnes det innvendig isolasjon i form av treullit bak pussen?
Kan du lage en håndtegnet skisse av kjelleren ifølge beskrivelsen ovenfor?
Om du har lyst til å laste opp noen bilder fra kjelleren? Gjerne flere men i det minste spesifikt rommet som skal innredes som vaskerom.
Har dessverre ingen bilder akkurat nå.
Kjellermurene består av betonghullstein. Rommet er en utbygd del av huset. Huset ble bygget i -49, men denne delen ble bygget til som garasje rundt -55. Veggene er pusset, pussen er veldig smuldrete, derfor tror jeg ikke den kan bære fliser. Utvendig er det drenert og det sitter en slags forhistorisk platonmatte. Det finnes ingen skorstein i denne delen av kjelleren. Ingen innvendig isolasjon.
Kjellermurene består av betonghullstein. Rommet er en utbygd del av huset. Huset ble bygget i -49, men denne delen ble bygget til som garasje rundt -55. Veggene er pusset, pussen er veldig smuldrete, derfor tror jeg ikke den kan bære fliser. Utvendig er det drenert og det sitter en slags forhistorisk platonmatte. Det finnes ingen skorstein i denne delen av kjelleren. Ingen innvendig isolasjon.
Ok, en skisse på kjellerens planløsning med vinduer, dører ventiler etc ville lettet arbeidet. Da jeg begynte å prøve å finne noenlunde sikre løsninger for å nå en høyere standard i kjelleren var det nødvendig å se helheten og ikke ta rom for rom.
Godt Nytt År
Godt Nytt År
Oppdatering: har begynt å sette stålprofiler nå. Har spurt rundt litt med noen bygningsingeniører, og de gir tommel opp til dette. Kommer til å sette noen ventiler på hver vegg slik at luften bak gipsen kan sirkulere.