Hei!
Jeg skal "overflate-renovere" gulvet i vaskeromsdelen i vårt kjøkken. Fliser er det tenkt.
I dag ligger det et sjaskete men helt plastbelegg oppbrettet på veggene rundt vaskemaskin/gulvsluk. Jeg vil helst beholde plastbelegget som fuktsperre (og slippe unna litt arbeid). Aller helst vil jeg heve gulvet ca. 15mm fra nåværende nivå for å komme riktig i tilknytning til tilstøtende gulv. Men det er en gulvsluk senket i gulvet som skaper litt problemer. Til saken hører også at det av og til flommer over.

Alternativ 1? - Fliser direkte på plastbelegget
Hva jeg har forstått så fungerer det, men jeg kommer ikke opp 15 mm. Stemmer det?
Vet noen hvordan jeg kan løse det ved gulvsluken?
Alternativ 2? - Renoveringsgips 6mm og deretter fliser
Jeg kommer opp ca. 15 mm! Bra men...
Siden det er risiko for oversvømmelse er det vel ikke så vellykket med gipsen. Kan man løse dette på en bra måte? Gips + fuktsperre + fliser???
Hvordan løser man dette ved gulvsluken???
Takknemlig for synspunkter og ideer.
/Jeppe
Jeg skal "overflate-renovere" gulvet i vaskeromsdelen i vårt kjøkken. Fliser er det tenkt.
I dag ligger det et sjaskete men helt plastbelegg oppbrettet på veggene rundt vaskemaskin/gulvsluk. Jeg vil helst beholde plastbelegget som fuktsperre (og slippe unna litt arbeid). Aller helst vil jeg heve gulvet ca. 15mm fra nåværende nivå for å komme riktig i tilknytning til tilstøtende gulv. Men det er en gulvsluk senket i gulvet som skaper litt problemer. Til saken hører også at det av og til flommer over.

Alternativ 1? - Fliser direkte på plastbelegget
Hva jeg har forstått så fungerer det, men jeg kommer ikke opp 15 mm. Stemmer det?
Vet noen hvordan jeg kan løse det ved gulvsluken?
Alternativ 2? - Renoveringsgips 6mm og deretter fliser
Jeg kommer opp ca. 15 mm! Bra men...
Siden det er risiko for oversvømmelse er det vel ikke så vellykket med gipsen. Kan man løse dette på en bra måte? Gips + fuktsperre + fliser???
Hvordan løser man dette ved gulvsluken???
Takknemlig for synspunkter og ideer.
/Jeppe
Jeg tror at det regnes nå som våtrom. Bransjeregler ...
Ville ikke overrasket meg om du bør bytte sluket og rive plasten.
Ellers forhøyningsring + flytsparkel + resten...
Men ikke renoveringsgips på 6mm. Den er til vegger.
Ville ikke overrasket meg om du bør bytte sluket og rive plasten.
Ellers forhøyningsring + flytsparkel + resten...
Men ikke renoveringsgips på 6mm. Den er til vegger.
Uj uj...
Har ikke lest bransjereglene ennå, men tittet litt i andre tråder. Der nevner de at det skal være 5 (eller 10cm) tettesjikt opp på veggene. Men hvor langt fra gulvsluket trengs det å fuktsperres?
Som jeg har det så er vaskemaskin/gulvsluk og kjøkken i samme rom, og jeg har ingen lyst til å fuktsperre hele kjøkkenet eller ha avsatser/terskler midt i rommet.

Hvordan skal jeg gjøre, og hvor mye må jeg gjøre?
/Jeppe
Har ikke lest bransjereglene ennå, men tittet litt i andre tråder. Der nevner de at det skal være 5 (eller 10cm) tettesjikt opp på veggene. Men hvor langt fra gulvsluket trengs det å fuktsperres?
Som jeg har det så er vaskemaskin/gulvsluk og kjøkken i samme rom, og jeg har ingen lyst til å fuktsperre hele kjøkkenet eller ha avsatser/terskler midt i rommet.

Hvordan skal jeg gjøre, og hvor mye må jeg gjøre?
/Jeppe
Klikk her for å svare