14.838 lest ·
24 svar
15k lest
24 svar
hvor får jeg tak i 9,xmm masonittplater?
Side 1 av 2
Jeg rev jo løs noen veggplater i forbindelse med vannskade.
Nå som jeg begynner å planlegge innkjøp av materialer, viste det seg at butikken ikke hadde masonite.. Noe sier meg at dette kommer til å bli et slit.
Kan ikke måle nøyaktig med tommestokken hva platene er, men et sted mellom 9-10mm.
Alternativer?
*Gips.. Finnes i 6 eller 13, noe som blir vanskelig å matche mot øvrig vegg som sitter igjen.
*Det finnes jo 9mm ute-gips også. Ringte og spurte produsentene om de lukter rart eller noe hvis man har dem innendørs, men det visste de ikke, derimot var jeg nødt til å male dem likevel for å kunne sparkle osv...
-det ville ikke vært ideelt hvis disse begynner å lukte rart...
*Mineritt plater på 9mm fantes også, men dyre samt ikke lett håndterlige for fem øre, grunne, sparkle klistre på noen duk og alt hva produsenten sa med stor skepsis...
*Bjørkefinér 9mm... sto dog ingenting i deres tekst om at det ville være bra som veggplate... svært dyre var de dessuten...
* Board oljebehandlet 3mm... bruke 3 lag da... men disse var jo egnet for vegg i tøffere miljøer... samt var billige...
Kort og godt
1) Var det noen standard tykkelse på masoniteplatene som de hadde på veggene før?
2) Burde jeg kunne få tak i nye sånne?
3) Våger man å satse på ute-gips?
Nå som jeg begynner å planlegge innkjøp av materialer, viste det seg at butikken ikke hadde masonite.. Noe sier meg at dette kommer til å bli et slit.
Kan ikke måle nøyaktig med tommestokken hva platene er, men et sted mellom 9-10mm.
Alternativer?
*Gips.. Finnes i 6 eller 13, noe som blir vanskelig å matche mot øvrig vegg som sitter igjen.
*Det finnes jo 9mm ute-gips også. Ringte og spurte produsentene om de lukter rart eller noe hvis man har dem innendørs, men det visste de ikke, derimot var jeg nødt til å male dem likevel for å kunne sparkle osv...
-det ville ikke vært ideelt hvis disse begynner å lukte rart...
*Mineritt plater på 9mm fantes også, men dyre samt ikke lett håndterlige for fem øre, grunne, sparkle klistre på noen duk og alt hva produsenten sa med stor skepsis...
*Bjørkefinér 9mm... sto dog ingenting i deres tekst om at det ville være bra som veggplate... svært dyre var de dessuten...
* Board oljebehandlet 3mm... bruke 3 lag da... men disse var jo egnet for vegg i tøffere miljøer... samt var billige...
Kort og godt
1) Var det noen standard tykkelse på masoniteplatene som de hadde på veggene før?
2) Burde jeg kunne få tak i nye sånne?
3) Våger man å satse på ute-gips?
Sist redigert:
Medlem
· Västerbotten
· 309 innlegg
Det produseres 9,2mm byggboard fortsatt men bygghandelen har den ikke på lager. Be noen bygghandel bestille noen plater for deg.
Var på byggsenter her om dagen og det hørtes ut som om det ikke gikk an å bestille lenger, de hadde noen få plater igjen i en eller annen stabel.. så enten får jeg kjøre rundt og lete etter overflødige plater..
eller så, tja...
MDF henviste de meg til som ved nødstilfelle isf, men føles litt rart å sette opp av en eller annen grunn..
Mikse baord med gips hørtes vel interessant ut i seg selv, samtidig så vil det vel bli både kostbart og besværlig...
utegips... føles som om noe forferdelig vil fremstå til slutt.. vil vel lukte rart eller noe sånt..
sukk og stønn..
eller så, tja...
MDF henviste de meg til som ved nødstilfelle isf, men føles litt rart å sette opp av en eller annen grunn..
Mikse baord med gips hørtes vel interessant ut i seg selv, samtidig så vil det vel bli både kostbart og besværlig...
utegips... føles som om noe forferdelig vil fremstå til slutt.. vil vel lukte rart eller noe sånt..
sukk og stønn..
Renoveringsgips koster 33.20kr/kvm på byggmax og 3mm board koster 12,80kr/kvm. Det er ikke mer enn 51kr/kvm, billigere enn det kommer du neppe unna. Og jeg kan ikke se hva som skulle være besværlig med det.Yrrol skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 309 innlegg
Renoveringsgips trenger et heldekkende underlag for å fungere bra. Hvis man fester den på stendere cc 60, får man myke vegger.
Hvis man kombinerer to lag plater må de limes sammen for å få samme styrke som én plate på 9mm.
Jeg har for meg at pappen på utv. gips er impregnert men noe som ikke egner seg som underlag for maling, sparkel eller tapetklister.
Hvis man kombinerer to lag plater må de limes sammen for å få samme styrke som én plate på 9mm.
Jeg har for meg at pappen på utv. gips er impregnert men noe som ikke egner seg som underlag for maling, sparkel eller tapetklister.
320kr plata var det visst... og selskapet Masonit har sluttet å produsere disse 9,2mm platene!?
Men en sa at modulhustillverkere ennå i dag bruker sånne, men han visste ikke hvorfra de kjøpte dem...
Hva gjør jeg, hva gjør jeg... ingen har hjemme noen plater heller..
Hva finnes det av flere produsenter?
Men en sa at modulhustillverkere ennå i dag bruker sånne, men han visste ikke hvorfra de kjøpte dem...
Hva gjør jeg, hva gjør jeg... ingen har hjemme noen plater heller..
Hva finnes det av flere produsenter?
Om det ikke er altfor store vegger ville jeg revet av resten og satt opp ny gips på veggene. Like greit å gjøre om hele veggflaten, blir nok billigst og minst arbeid, og du får en fin vegg å tapetsere på. Tror du bruker mer tid og penger på å jakte på reparasjonsmateriale enn det koster å gipse om hele flaten.
gjør jeg det så kommer kanten rundt rutene bli annerledes mot husets øvrige.. ore vel om jeg slår dit masse foder og skjuler å har seg...
sitter og googler, dog har alle bedriftene stengt for dagen men skal ringe noen i morgen
sitter og googler, dog har alle bedriftene stengt for dagen men skal ringe noen i morgen
Det finnes tynne 5mm lister som man kan bygge ut vinduskarmene med, om Vindusomrammingen går utenpå platene
Edit: Du kan deretter spare platene til renovering av en annen vegg.
Når jeg er inne på å spare. Du kan ikke flytte en annen plate i rommet og erstatte den med gips?
Edit: Du kan deretter spare platene til renovering av en annen vegg.
Når jeg er inne på å spare. Du kan ikke flytte en annen plate i rommet og erstatte den med gips?