Hei,

Vi ser på et nytt rekkehus. Jeg er bekymret for lydnivået i rommene, samt muligheten for å henge opp ting på veggene siden originalveggen består av stålstenderverk og ett lag med gips.

Jeg er klar over at man kan henge opp ting på veggene selv med bare gips, men det føles selvfølgelig bedre og mer solid med noe bak.

Vi har mulighet til å gjøre et tillegg og få kryssfiner bak gipsen. Det er egentlig en selvfølge for meg. Inntil jeg fikk vite kostnaden for dette.

Byggselskapet vil ha 79 tusen for å sette opp kryssfiner i alle innervegger. Rekkehuset er 120m2 stort.
Jeg synes det høres uhyrlig dyrt ut, selv om jeg skjønner at det blir ekstra arbeid osv.

Hvordan bør man tenke her egentlig?

Er det noen som har enkelgips på stålstenderverk? Hvordan opplever dere forstyrrende lyd fra rommene ved siden av?

Er det verdt pengene? Ifølge prosjektlederen vil ikke støyproblemene innvendig påvirkes veldig av at man setter inn kryssfiner i veggen, siden lyden slipper via dørkarm og så videre.

Jeg har vært på byggselskapet gjentatte ganger om at de bør tilby noe annet enn bare enkelgips, flott at de lytter! Men 79 tusen...?

Vennligst regn ut hvor mange kvadratmeter vegg det er, er det åpen planløsning så kan det være dyrt, med mange rom så er det billigere per kvadratmeter.

Protte

Ifølge Byggmax får du 1111,1111111111111111111111111111 kvadratmeter (jo det ble en masse ettall...) osb pluss gips for 79.000.

OSB 45.08
Gips 26.02

Kanskje ingen hjelp men setter litt perspektiv på det?

Blindnit skrev:
Ifølge Byggmax får du 1111,1111111111111111111111111111 kvadratmeter (jo det ble mange ettall...) OSB pluss gips for 79.000.

OSB 45.08
Gips 26.02

Kanskje ingen hjelp, men gir litt perspektiv på det?
Og de hopper opp på veggen selv? :)

Har akkurat nå ingen mening om totalprisen, men kostnaden for monteringen er vel ikke uvesentlig.

• Liker
Svartling
  • Laddar…
Monteringskostnaden samt håndtering er sannsynligvis en stor del av prisen. Så har de sannsynligvis et visst påslag ettersom de vil tjene penger. Er en "masseproduksjon" av flere rekkehus som gjelder.

får sjekke på det med m2 vegger.

Noen som har gjort noe lignende som kan gi en prisindikasjon?

føles hysterisk dyrt, men jeg kanskje tar feil?

oceanis skrev:
Og de hopper opp på veggen selv? :)
Ja?
Gjør vel alt når man har hus?
Bare plopp så er alt ferdig direkte eller i det minste med litt flaks 10 år senere....

Handler vel mest om du tror du kan ha det morsommere for 79 000?
Antageligvis kan du det, ellers har du ganske kjedelig fantasi :D

Men får du isolasjon i innerveggene uten å betale ekstra for det?
Føles som en viktigere sak på en måte.

Bygger man selv så føles kun gips som veldig gjerrig, men skal man veie det mot 79 000 så er det mange timer å sitte av på jobben....

Nei, det finnes ingen mulighet for isolasjon i veggene.

Klart jeg kan ha MASSE moro med 79 tusen. Dog er spørsmålet om jeg kommer til å angre hvis jeg ikke tar det ...
Derfor spør jeg hvordan folk opplever enkelgipsvegger uten isolasjon lydmessig.
I dag har vi enkelgips noen steder i huset, og det kryper i meg hver gang jeg kjenner på veggen ;)

Om jeg forstår det riktig, kan man velge forsterkning i vegger mellom 1 til 2 meter for 3500 kr per vegg. I så fall kan man jo forsterke bak TV-en for eksempel, så slipper man å bekymre seg for bæring der iallfall.

Enig med Blindnit - sjekk at innerveggene isoleres - det føles viktigere. Ikke kult å høre i huset hva alle andre gjør.......på do f.eks.

Kan du kjøpe huset uten kledde vegger?
Kunne jo være en fornuftig mellomvei ellers?

Skru opp plyfa/osb selv samt smelle på gips, så leie inn et malerfirma for det kjedelige.

Kan jo til og med bli 79 000 billigere på den måten :)

Enkelgips vegg uten isolasjon ville jeg aldri akseptert i 2014.

Hvis du ikke kan få isolasjon så minst dobbel gips eller OSB/Plyfa pluss gips.

Kostnaden får du vel forsøke å forhandle !

Å gå fra egen villa med helt fri mulighet til å gjøre som vi vil til masseprodusert rekkehus er.... lett frustrerende ;)

Selv om byggefirmaet skryter av stor valgfrihet så opplever vi at det er ganske begrensende.

Jeg har vanskelig for å se at det skulle gå an å forhandle ned prisen på installasjonen dessverre. Katalog med satte priser. Men Noen kanskje har erfaring med å lykkes?

Vi hadde enkelgips uten isolasjon på 40mm stålprofiler da vi bodde i leilighet, og det var mer innsynsbeskyttelse enn vegg synes jeg.

Det er jo ingen "tekniske" problemer med det, men jeg synes komforten avtar.
- mer komplisert å feste opp ting
- veggen svaiet når man lente seg mot den
- forsterket lyden snarere enn dempet på grunn av resonans
- elbokser på ulik høyde i tilstøtende rom på grunn av plassmangel inne i veggen

Men det er veldig mye penger som skiller for deg. Jeg ville forsøkt å få til at veggene er ubehandlet som nevnt ovenfor i første omgang. Ellers ville jeg nok tatt det rimelige alternativet og så åpnet veggene og komplettert i ettertid etter noen år. I så fall tatt rom for rom og benyttet anledningen til å få litt nye tapeter/farger på veggene.

Felde skrev:
Hej,

Vi håller på att kolla på nytt radhus. Jag är orolig för ljudnivån i rummen, samt möjligheten att hänga upp saker på väggarna då orginalväggen består av plåtregelstome samt 1 lagers gips.

Jag är väl medveten om att det går att hänga upp saker på väggarna även om man bara har gips, dock är det såklart skönare och känns mer gediget med något bakom.

Vi har möjlighet att göra ett tillval och få Plyfa bakom gipset. Vilket är en nobrainer för mig egentligen. Tills jag fick reda på kostnaden för detta.

byggbolaget vill ha 79 tusen för att sätta upp plyfa i alla innerväggar. radhuset är 120m2 stort.
Jag tycker det låter hutlöst dyrt, även om jag inser att det blir extra jobb m.m.

Hur skall man tänka här egentligen?.

Är det någon som har enkelgips på stålstomme? Hur upplever ni störande ljud från rummen bredvid?

Är det värt pengarna? Enl projektledaren så kommer bullerproblemen invändigt inte påverkas jättemycket av att man sätter in en plyfa i väggen, då ljudet smiter via dörrkarm och så vidare.

jag har varit på byggbolaget upprepade gånger om att de bör erbjuda något annat än bara enkelgips, toppen att de lyssnar! Men 79 tusen...?
Om du önskar god ljudisolering så satsa hellre på dubbelgips och / eller löst packad isolering i facken (bägge åtgärderna ger tillsammans ca 10 dB bättre R´w om de monteras med förskjutna skarvar och mjukfog runt om.

Vill du förbättra ljudisoleringen ytterliggare så är det väggtjocklek, fler lag gips, saxade reglar el. dubbelvägg som är de styrande parametrarna.

Lite förenklat kan man säga (som tidigare också nämnts) att ljudisoleringen i en konstruktion inte blir bättre än dess svagaste länk. Mao. så behöver dörrar, tätningar överluft, genomföringar osv. hänga med i R´w och vara noggrant tätade.

Jag tycker att en god ljudiolering av sklijeväggar(på rimlig nivå förstås) kan ses som en god investering och kan i måmga fall utgöra en värdeförhöjning av fastigheten.

Sist redigert:
Når det gjelder lydisolering, kom jeg til å tenke på vår vegg oppe i "aldri bli ferdig" :)
Fra det ene rommet til det andre:
13 mm gulvgips
22 mm gulvspon
22 mm gulvspon på andre hållet
80 mm regel fra før, 70 mm isolering der.
Original plankvegg 22 mm
22 mm gulvspon
13 mm gulvgips
13 mm gulvgips

Har litt angst for at jeg bygde veggen for spinkel :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.