Vi har kjøpt nytt hus. Bygget på 50-tallet med murt fasade. Tilbygget kaldgarasje, fra 60-tallet. På veggen mot huset ser man tegel, så garasjetaket er trolig forankret mot teglet på noen måte.
Nå vil jeg ha varme i garasjen. Spørsmålet er hva jeg gjør med tegelveggen. Bør jeg regle opp mot tegelveggen, med isolering og gips for å unngå kuldebro?
Garasjetaket i dag er et flatt tak med viss lekkasje. Jeg planlegger å bytte dette mot et tak med en svak helling bakover. Jeg funderer litt på hvordan og hvor mye jeg skal forankre mot huset. Jeg antar man må frese en renne i teglet for å få inn et blikkbeslag i tilknytning mellom tak og tegelvegg.
Skal jeg tenke at garasjebygget blir en selvbærende konstruksjon bygget med regler som bærer opp taket, og bare noen få festepunkter mot tegelveggen så bygningene ikke går fra hverandre. Eller skal man utnytte tegelveggen mer? (som det ser ut til å være i dag)
Platen er trolig uisolert. Det var vel det vanlige på 60-tallet. Ikke mye å gjøre med det. Men jeg vurderte å i det minste grave rundt platen og sette opp isodrän-plater mot den. Det blir både drenerende og en viss isolering tenker jeg. Noen tanker om dette?