Bygger et nytt balkongrekkverk nå og skal begynne å sveise det sammen, og trenger å forberede hulltaking før dyppingen i sinkbadet før jeg sveiser. Firmaet jeg skal levere det til har ferieavstengt nå, så jeg kan ikke ringe og spørre.
Rørene er 40x40 mm i stolper samt under- og overligger. 40x40-rørene kommer jeg til å bore 13mm hull i der stolpene sveises mot overliggeren. Samme der underliggerne møter stolpene. Så må det bli utvendige hull også, noen som vet hvor disse bør gjøres? Det skal være flatjern til føtter og disse kommer jeg til å ta hull i. Men hvordan gjør jeg med de små spjelene, de rørene er 10x10 mm. Trenger jeg å bore også disse i oven- samt nederkant? Eller kanskje jeg skal la det være 1-2 mm spalte i oven- samt nederkant og ikke fullsveise så renner sinken inn og ut der igjennom? Så sveiser jeg to av sidene på disse rørene i stedet for å fullsveise?
Det blir 3 seksjoner og total vekt kommer til å bli ca 150 kg.
Rørene er 40x40 mm i stolper samt under- og overligger. 40x40-rørene kommer jeg til å bore 13mm hull i der stolpene sveises mot overliggeren. Samme der underliggerne møter stolpene. Så må det bli utvendige hull også, noen som vet hvor disse bør gjøres? Det skal være flatjern til føtter og disse kommer jeg til å ta hull i. Men hvordan gjør jeg med de små spjelene, de rørene er 10x10 mm. Trenger jeg å bore også disse i oven- samt nederkant? Eller kanskje jeg skal la det være 1-2 mm spalte i oven- samt nederkant og ikke fullsveise så renner sinken inn og ut der igjennom? Så sveiser jeg to av sidene på disse rørene i stedet for å fullsveise?
Det blir 3 seksjoner og total vekt kommer til å bli ca 150 kg.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 innlegg
Hei
Dyktig av deg å spørre først
Jeg ville nok helsveise alt og bore hull fordi det er finest.
I prinsippet kunne du bore der de små rørene skal stå så de munner ut i de grovere.
Alternativt bytte rørene mot firkantrør da rørene er litt spinkle og bøyer seg lett.
Rent visuelt ser det svakt ut, prøv med 15x15 eller 20x20 i stedet.
Et spark på dine fine grinder og 10x10 rørene gir etter.
Dyktig av deg å spørre først
Jeg ville nok helsveise alt og bore hull fordi det er finest.
I prinsippet kunne du bore der de små rørene skal stå så de munner ut i de grovere.
Alternativt bytte rørene mot firkantrør da rørene er litt spinkle og bøyer seg lett.
Rent visuelt ser det svakt ut, prøv med 15x15 eller 20x20 i stedet.
Et spark på dine fine grinder og 10x10 rørene gir etter.
Jeg burde hatt spilene massive det hadde spart meg boringen. Men jeg borer et 5mm hull for spilene oppe og nede. Bestemte først etter jeg tok med materialet hjem at jeg ville galvanisere det. Nå har jeg material hjemme så det får bli rør denne gangen selv om massive hadde vært enklere. Rekkverket er for ren utsmykning og etterstreber et spinkelt inntrykk og derfor har jeg valgt tynne spiler. Smaken er som baken!
Er det noen andre som har noe å si om hulltaking før varmforzinking så rop ut for nå er jeg keen på å sveise det sammen, men blir noen timers boring først
Er det noen andre som har noe å si om hulltaking før varmforzinking så rop ut for nå er jeg keen på å sveise det sammen, men blir noen timers boring først
Klikk her for å svare