L
Jeg har en uteluftsventilert krypkjeller (Hjältevadshus 1998). Huset står på mesteparten stein og singel, som grunnbjelkene hviler på. Grunnbjelkene er isolert med 45mm celleplast på innsiden, ellers ingen isolering å snakke om. Grunnen er dekket med aldringsbestandig byggfolie. Blindbunn i masonitt.

Jeg hadde ganske høye nivåer av luftfuktighet inne i krypkjelleren i sommer. Til dags dato har jeg ikke hatt noen generelle problemer med verken lukt eller synlig vekst nede i krypkjelleren.

Til mitt spørsmål. Jeg har i dag to servere i garasjen som genererer en del varme. Da det kan bli opp mot 30c inne i garasjen om sommeren med disse i gang, har jeg en kanalvifte som blåser ut luften fra garasjen når temperaturen overstiger 24c. Tilluft til garasjen skjer gjennom vanlige friskluftsventiler.

Fra garasjen går det kanaler inn i krypkjelleren. Kan jeg ta den varme luften som genereres om sommeren og blåse den inn i krypkjelleren (som i dag er uteluftsventilert)? Eller gjør jeg meg selv en bjørnetjeneste ved å gjøre dette? Min tanke er at den betydelig varmere luften inneholder mindre fuktighet og at jeg da bør kunne få ned den relative fuktigheten i krypkjelleren?

Ja, det blir feil, du vil lede inn varm og delvis fuktig luft som du ikke vil ha i krypkjelleren.

Lukk ventilene da du slipper inn varm luft som kan bære mye fuktighet. Når den kjøles ned, øker RF% betydelig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.