Det ser ut til å bli mer vanlig med varme glass (og andre spesialglass) og siden jeg planlegger et privalite-glass (et glass som er melkete/ugjennomsiktig, men blir gjennomsiktig, nesten vanlig vindusglass når man slår på strømmen) på badet så tenkte jeg høre om noen som har et strømtilkoblet glass har funnet en god løsning for hvordan man løser strømforsyning kombinert med åpningsbarhet?

Enten må man vel ha en slags kontakt som man kobler ut når man åpner, alternativt en mer eller mindre fleksibel kabel.

Mitt vindu er et toppstyrt/vendbart vindu (Velfac 200) som jeg har forstått gjør saken litt mer komplisert. Håper noen andre allerede har funnet en god løsning på dette.

Har du allerede kjøpt? Hvilken spenning jobber dette vinduet med? Har ikke vindusprodusenten noen løsning for det?

Nix, vindusprodusenten kunne ikke tenke seg å levere med Privalite-glass (og jeg ville absolutt ha Velfac, så det var ikke et alternativ å gå til en annen leverandør), så jeg skal bytte ut glasset nå etter at vinduet er installert (strøm er trukket frem til vinduet).
Mitt beste forslag så langt er å gjøre tilkoblingen med en kontakt i toppen av vinduet, da kan man åpne vinduet for lufting uten å måtte koble fra. For at man ikke skal risikere å vende vinduet uten å ha koblet fra kontakten, tenkte jeg på en form for "sikkerhetskjede" som holder igjen slik at man ikke river i stykker kontakten hvis man glemmer den.

Om det er lavspenning så kan du bruke samme kontakt som enkelte gamle biler har i bagasjerommet (stift mot overflate). Det var kanskje ikke så bra for de effektene som krevdes da, men det avhenger jo av merkedataene på din rute.

Det er en transformator som kommer med glasset - innebærer det automatisk at det er lavspenning (hvor går grensen).
Vet du hva en slik kontakt heter slik at jeg kan google (jeg har ingen anelse om hvordan den kan se ut)?

Takk! Sannsynligvis er det CL Specialglas-varianten jeg kommer til å installere, og jeg mener at den transformatoren omformet til ca. 24volt, men jeg husker ikke helt sikkert (og de har ingen info om sitt glass på sin hjemmeside - vet ikke hvor de kjøper filmen fra, men den skiller seg noe fra Emmabodas privalite).

Problemet med gardin (som jeg har levd med i 13 år) er at den da er forhengslet hele tiden, noe som føles som litt sløsing med et herlig vindu. Jeg bryr meg jo ikke om innsyn når jeg pusser tennene eller vasker klær, men vil ha det litt mer privat når jeg går på do eller dusjer :)

Det er ganske enkelt å ordne slik at en gardin kan trekkes for eller trekkes fra,
alt etter behov. Men det visste du vel allerede ;)

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Nå vet jeg at jeg glir OT, men ikke så fryktelig mye.

Du tror ikke du ville nådd gardinen om du strekker ut hånden litt?
Det burde ikke være mer plagsomt enn å trykke på en stikkontakt :)

vinduet er lengst inn i rommet, WC:n nærmest døren. Av erfaring vet jeg at gardinen da kommer til å være nede mye oftere enn oppe (og så synes jeg det virker å være hjemme hos de fleste man besøker som har vindu på badet. :)

100 V veksel, hmmm, da er disse kontaktene ikke passende. Det finnes en rekke løsninger for bevegelige kontakter, oftest for industribruk. Forvent at det blir dyrt!

Om det blir veldig dyrt med en bevegelig kontakt (men som sagt, jeg tror heller at det dreier seg om 24V, selv om jeg ikke er sikker - har sendt e-post til firmaet for å spørre) så kommer jeg i stedet til å gå for varianten der jeg må koble fra den (trengs egentlig bare når man skal vaske vinduene - men med den løsningen kreves også "sikkerhetskjeden").

ccf skrev:
vinduet er lengst inne i rommet, WC:n nærmest døren. Av erfaring vet jeg at gardinen da kommer til å være nede mye oftere enn oppe (og så synes jeg det virker å være hjemme hos de fleste som man besøker som har vindu på badet. :)
Stemmer, det samme hos meg.

Men jeg har ikke en eneste gardin i hele huset.
Utenom rullegardiner i soverommene selvfølgelig.

Men jeg er lykkelig stilt når det gjelder innsyn :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.