Nå sånn i kuldens tider sitter jeg og funderer litt over ventilasjonen..

Vi har bergvarme, med en elpatron som støtte når det er skikkelig kaldt, som oppvarming. Ventilasjonen er mekanisk avtrekksluft (viftehode på taket) som suger luft ut av ventiler i baderommene og vaskerommet.

Det føles litt surt å måtte suge ut all møysommelig oppvarmet luft ut av huset, samtidig som man slipper inn iskald luft utenfra, som faktisk kan oppleves som trekk fra veggventiler og/eller vindusventiler..

Jeg sitter og funderer på en varmeveksler, som varmer opp innkommende luft med den gamle. Jeg har kikket rundt på nettet og finner ikke spesielt mye info. En som virker interessant er http://www.villavent.se/produkter/vm/index.asp

Er det noen som vet noe matnyttig om slike produkter og hva en varmeveksler kan tenkes å koste?

Luftkuben 100 ser ut til å være prisgunstig ca 12000 inkl m&fra,
selv hadde jeg flaks og fikk kjøpe nybeg 480S for 5000:-
den har en virkningsgrad på 80% og et elektrofilter
(mindre støv) deretter kommer spirorør og ventiler mm
i mitt tilfelle ca 5000:- 50 m rør 125mm diam samt en stor
pappeske med krumninger og ventiler. Det var veldig enkelt og
raskt gjort å montere, mye avhengig av at vi har et 1 1/2 plans hus.

Karl XII jeg tok inn et tilbud fra villavent, de skulle da ha ca 35000:- innjustert og klart.

Luftkuben ser bra ut...jeg vil jo bare ha en enkel liten sak for å varme inluften en smule..

Hvor finner man brukte greier?
Tilbudet fra villavent, var det inkl deres montering av luftrørene og materiale også?

Bob_the_builder
Ekke skrev:
Det var veldig enkelt og raskt gjort å montere, mye takket være at vi har
et 1 1/2 plans hus.
Hvor har du trukket rørene? I kattvindene og så ut i gulvbjelkelaget? Hvor sitter vekselen?

Jeg har en liggende vindmodell, som jeg har plassert i kattvinden og også trukket mateledningen 160 mm for å deretter gå ned og mellom bjelkelaget. Suger i toalett, bad, vaskerom og kjøkken (ikke kjøkkenhette) blåser ut i øvrige rom. Tar inn luften på nordgavlen på grunn av sommertemperatur.

Vi skal også ha en bergvarmepumpe og mekanisk ventilasjon. Til bergvarmepumpen skal vi ha en avtrekksluft tilleggmodul som sender energien tilbake til pumpen før den slipper ut luften fra baderom, vaskerom, kjøkken.

Nibe 1210 og aggregatene Nibe FLM 30.

Bergvarmepumpen koster 33000 + moms
Avtrekksvarmepumpen koster ca. 7.3 + moms.

Dine vent-kanaler kommer feieren til å rengjøre Micke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.