Hei.
Jeg vil finne disse tynne treplankene (se bilde) Man ser dem ofte på alle trelastlagre, men som korte stumper mellom virket. Jeg har bygd et gjerde med terrassebord og planlegger å bruke det som "lockpanel". De er trykkimpregnert, noe som passer meg bra.
Jeg har spurt på flere byggevarehus, men de sier at det ikke går an å få tak i. Skal jeg måtte kjøpe tykkere og sage dem til tynnere selv?
Hjelp
Jeg vil finne disse tynne treplankene (se bilde) Man ser dem ofte på alle trelastlagre, men som korte stumper mellom virket. Jeg har bygd et gjerde med terrassebord og planlegger å bruke det som "lockpanel". De er trykkimpregnert, noe som passer meg bra.
Jeg har spurt på flere byggevarehus, men de sier at det ikke går an å få tak i. Skal jeg måtte kjøpe tykkere og sage dem til tynnere selv?
Hjelp
Ser ut til å være typ 12x50 lekter https://www.beijerbygg.se/privat/sv/ohyvlad-12x50mm-läkt-l-4-2m-ströläkt-810801205042
Vet dog ikke om de finnes som impregnert
Vet dog ikke om de finnes som impregnert
Beijer har 22x70 i trykkimpregnert. Du skriver ikke hva det er for dimensjon på det du holder i hånden. Hvis det er strø fra en pakke så er det trolig tynnere enn 22, det er en del sagbruk som tar ut både 16 og 19mm tykke bord men har aldri sett det som trykkimpregnert. Tynnere enn 22 synes jeg selv ikke duger til noe.
22x70 er for grovt. Målte jo aldri, men gjetter heller 10x45P PåLandet skrev:
Jo tanken slo meg å samle sammen alle 1m biter, gratis ville det sikkert være også. Men det ser ikke så pent ut med alle skjøtene. Best ville vært om jeg fikk tak i lange biter, kan jeg bare skyte fast de med dykkert. Merkeligste er at flere enn meg burde ha behovet.useless skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 287 innlegg
Hvorfor må det være trykt? Hvis du konstruerer det riktig dvs over bakken og med beskyttet endetre så er ubehandlet treverk penere, mer holdbart og billigere.
Om du vil kløyve en trykt regel så er innerdelen komplett uten impregnering da den tar seg bare noen mm inn i treverket.
Om du vil kløyve en trykt regel så er innerdelen komplett uten impregnering da den tar seg bare noen mm inn i treverket.
Må vel egentlig ikke være trykket, bygde gjerdet i trykket terrassebord, og for å få bort de minimale spaltene (mot naboen) ville jeg legge diskrete "lokk" på dem. Siden jeg ikke kan hvitmale før om 1-2 år vil jeg at "lokkpanelet" skal ha samme grønne tone som resten.T Thomas_Blekinge skrev:
Det merkeligste er, ser man på ferdigbygde seksjoner på byggevarehusene, forekommer jo dimensjonen overalt? Så tydeligvis sages den, men vi vanlig folk kan ikke kjøpe den.
Jeg får bytte bransje, starte min egen sag...
Sist redigert: