Jeg har lest gjennom innlegg på Byggahus og diverse nettsteder som Svenskt Trä og Moelven. Den sistnevnte hadde et dimensjoneringsprogram før, men det er tydeligvis fjernet!?

Har en tilbygging hvor jeg skal beregne hvilke takbjelker jeg trenger. Spennvidden er 4.3m (i ett felt) og takhellingen er 20 grader, og det gjelder snølastområde 1.5. CC blir sannsynligvis 1200. Taket blir i platemetall fra eksempelvis Byggmax.

Studerer håndboken for Svenskt Trä, men mangler funksjonen for å beregne dimensjonen på bjelkene ut fra takhellingen. I håndboken står det helling maks 5 grader, men jeg vil jo ha minst 20 grader..

Hos Svenskt Trä kommer jeg frem til dimensjonen 70x220, men da er takhellingen maks 5 grader. Hva trenger jeg for takbjelker og finnes det noe program hvor jeg kan regne selv? Eller bruke en formel og beregne manuelt?

Takk, den fant jeg ikke på egen hånd! Skal studere den og kommer eventuelt tilbake med flere spørsmål.

Den dimensjonerende taklasten reduseres med økende takhelling. De dimensjoner som gjelder for 5 grader blir aldri for svake for 20 grader, men på bekostning av en liten overdimensjonering. Ellers kan du multiplisere den taklasten du har beregnet med cosinus for vinkelen for å finne faktoren du skal bruke. Cosinus 20 grader er ca. 0,94. Så avhenger det av hvor stor nedbøyning man kan akseptere eller om man skal dimensjonere med hensyn til bruddgrensen. Hvis du vil at nedbøyningen skal holde seg under 1/300 av spennet, kreves 70x220 C 24 (alternativt limtre 56x225), ellers holder det med 45x220 C24. Det er ikke alltid forskjellene i forutsetninger fremgår av de ulike appene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.