Holder på å renovere våran overetasje og begynner å se slutten. Har dog dette prosjektet nedenfor igjen. Føles helt umulig i dette nu og trenger råd om hvordan jeg skal gå frem.
Det er 13 takstoler og altså 26 "hull" å forsøke å få til pent. Har testet med fugelist (8x33) som fungerer hjelpelig, men det tok cirka 20 minutter å få til en side av en takstol. Det er trangt som pokker oppe og siden det er tre vi snakker om, kan det ikke limes (ujevnt), og prøver jeg å slå inn i kantene, sprekker fugelisten i stedet. Så er vinklene ikke så klare, dvs. 45 rundt om, uten når det vipper litt på noen, kan det være 42 i stedet, noe som gjør at hver må spesialskjæres = masse med svinn.
Illustrerer på bilde.
Noen som har ideer til hvordan jeg kan gjøre det? alle ideer er velkomne på dette stadiet
Vi hadde samme problem men fant ut at tau var veldig føyelig.
Øverst til venstre kan man ane endene på tauet. Vi surret dem sammen med en snor og spikret alt fast med en spiker som hadde et litt finere hode.
Hos svigerforeldrene har snekkerne figurskåret lister ut av tynnere MDF. Ser veldig bra ut. Deretter er delen bare malt hvit. Kan gjette at listen er rundt 3-5mm tykk og rundt 25-35mm rundt regelen. Lykke til!
kioskdavid: Rep-varianten var noe jeg ikke hadde tenkt på! akkurat den typen rep er imidlertid ikke noe som kommer til å passe inn akkurat på vår overetasje, men tanken er meget god! får se om jeg finner noe alternativ.
fgo: å figursage krever nok sin snekker for å få det pent. Har en stikksag tilgjengelig og det føles som at jeg trenger litt finere sag (foruten bedre teknikk) om jeg skal få det til å se bra ut. Tør ta en jækla tid også å sage rundt alle listene dvs 26 stk. Antar litt at det du beskriver er som kioskdavid har, altså at deres bjelker sitter mot taket. Som du ser på mitt bilde så må listen gå rundt takstolen da jeg taket går hele veien til mønet. Da må jeg likevel lage et "lokk" som gjør det litt vanskeligere.
Er faktisk bedre med bredere fuger da du får større bredde som blir mer fleksibel. Velg den mykfug som har best fleksibilitet, det pleier å være angitt i prosent på tubene, dvs. ikke den billigste malingsfugen som ofte har ganske dårlig fleksibilitet.
Og grunn før du legger på fugen så fester den bedre.
Hvis du bruker hvit mykfugemasse og det er hvitmalt, vil du sannsynligvis ikke se eventuell sprekkdannelse i malingen oppe ved takstolene. Derimot, hvis du fuger etterpå, kan det i stedet bli fargeforskjell som er tydeligere, samt at fuge og maling eldes forskjellig og kan gi skiftninger. Så start med å grunne, fuge og male, da fuging er et ganske enkelt og raskt arbeid å utføre. Viser det seg senere at du etter en stund ikke er fornøyd, kan du vurdere en mer avansert løsning om det skulle være nødvendig.