Jeg skal bygge en terrasse ovenpå et bod, alt skal bygges fra grunnen. Hva er den vanligste/beste måten å konstruere et slikt terrassegulv/bodtak på? Siden det er en bod, så er det ikke store krav, men det skal ikke regne inn, for å si det sånn. Konstruksjonen skal også inkludere vannavrenning. Det må ha blitt gjort før, tenker jeg?

En idé jeg hadde er at man setter bunnsvillerskiver med litt helling rett under de planlagte gulvbordene, mellom bjelkelagene. Skivene slutter utenfor bygningen i takutstikket, der vannet samles opp i en takrenne. Deretter tjærer man alt, også opp på bjelkene.

Skisse av konstruksjon for terrasse over bod, inkludert drenering; viser tverrsnitt med planker, bjelker, takrenne og takutspring.

Sist redigert:
Jeg har gjort en lignende løsning. Men jeg har ikke noe ordentlig lager under terrassen. Et lavt rom for gressklipperen og diverse vinteroppbevaring av leirpotter osv.

Jeg monterte tak av korrugert plast (den billigste løsningen jeg kunne finne) i rommene. Deretter monterte jeg plater (dryppblikk for vinduer) på sidene av bjelkene, slik at vann ikke renner ned mellom plasten og bjelken. Jeg har montert takrenne i plast innerst (for det er det eneste som stikker ned under bjelkene, vil ha maks takhøyde ved inngangen).

Nå skal jeg gjenta konstruksjonen ved vårt fritidshus. Og har kommet på en forbedring. Om man monterer plasten på løse rammer av lett virke, f.eks. lekter. Så kan man lett fjerne dem for rensing av barnåler/løv osv.

Rickard.
Vanligst vil jeg si er at man bygger et vanlig papptak for deretter å legge en terrasse oppå, det er vanlig på alt fra carporter til fullt isolerte og oppvarmede tilbygg. For det sistnevnte er sveiset papp en selvfølge, men jeg tror det fungerer fint å gjøre det selv i mange tilfeller der risikoene er mindre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.