Hjelp!!!
Vi har fått en vannskade på kjøkkenet i vår 40-tallsvilla. Det har lekket fra koblingen til oppvaskmaskinen og (sakte) dryppet ned på tregulvet under benken. Gulvet består kun av originalplanker, uten undergulv, med kjeller under. Ved oppdagelsen lå det vann på de innerste gulvplankene nærmest veggen.

Vi har fått dette klassifisert som vannskade med erstatning fra hjemforsikringen. Et byggefirma var etter ca. en uke og så på skaden og kunne da muligens måle litt fukt på ett sted. De har nå sendt en kalkyle som viser at hele vårt kjøkken, inkludert gulv og takpanel(?), samt vår kjeller, skal rives ut.

Jeg lurer nå:
1. Byggefirmaet sier at de ikke kan måle fukt i gulvbord og vegger, kun på overflaten, fordi "slike måleinstrumenter som man stikker inn og måler i materialet ikke finnes" - stemmer dette?

2. Må gulvet byttes hvis det er tørt nå? Vi har selv kjørt vår luftavfukter i 2-3 uker og alt føles tørt (i hvert fall på overflaten). Det er ikke mulig å se noen som helst skader på det, og vi vil gjerne beholde husets originalgulv. Ettersom det ikke finnes noe undergulv eller lister, så finnes det ingen overflate under gulvet hvor fukt har kunnet samlet seg, dvs vannet renner enten gjennom plankene som burde tørke opp, eller?

3. Hvis fukt har blitt sugd opp i veggen bak kjøkkenbenken, holder det da ikke bare å rive den skadede veggen, eller?

4. Altså: Må/bør man bytte materialer dersom de nå er tørre og ingen muggangrep er synlig?

5. Hvilken rett har vi til å bestemme hvor mye som skal utbedres? Er det alt eller ingenting??

Håper å få svar på mine spørsmål siden de gjør meg søvnløs.

Hvor mye har det lekket fra koblingen?
Høres merkelig ut at hele kjøkkenet med tilhørende gulv og tak skal rives ut. Er det ikke så de gjør en vals for å maksimere deres arbeidsinnsats?
Hva sier forsikringsselskapet deres?

M
Spørsmålenes svar avhenger vel litt av kjøkkenets utforming og design, men om vi antar et normalt stort kjøkken:

Tre som har tørket og som er så hardt at du ikke noenlunde enkelt kan trykke inna/igjennom en kniv, trenger ikke å byttes. Jeg ville sagt at dine gulvbord med den konstruksjonen burde kunne stå under rennende vann ganske lenge før det skjer noe med dem.

Vegger, tak og annet bør ikke trenge å byttes om det ikke er så at det har rent inn vann i veggen.

Jo, det finnes instrumenter som har to pigger og som brukes for å måle fuktighet.

Jeg ville ringt forsikringsselskapet og sagt at denne snekkerfirmaet ikke får sette sin fot innenfor døren på grunn av uvitenhet.

• Liker
Dortmunder DAB og 2 andre
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hvor mye har det dryppet fra koblingen?
Høres merkelig ut at hele kjøkkenet med tilhørende gulv og tak skal rives ut. Det er ikke sånn at de drar en vals for å få maksimere deres arbeidsinnsats?
Hva sier deres forsikringsselskap.
Vet ikke hvor lenge det har pågått men det dryppet veldig langsomt, ca 3 dråper/min. Det var vått/fuktig på en overflate av ca 2 x 0,2m. Nederste delen (ca 2cm) av veggen som ytterst består av gips var fuktig, men føles nå tørr. Mine funderinger går i samme baner som dine....

M Marcussjogren skrev:
Svarene på spørsmålene avhenger vel litt av kjøkkenets utforming og design, men om vi antar et vanlig kjøkken:

Tre som har tørket og som er så hardt at du ikke greit kan trykke inn/igjennom en kniv trenger ikke byttes.
Jeg ville sagt at gulvplankene dine med den konstruksjonen burde kunne stå under rennende vann ganske lenge før det skjer noe med dem.

Vegger tak og annet bør ikke trenge å byttes om det ikke er slik at det har rent inn vann i veggen.

Jo det finnes instrumenter som har to pigger og som brukes for å måle fukt.

Jeg ville ringt forsikringsselskapet og sagt at denne snekkerbedriften ikke får sette sin fot innenfor døren pga uvitenhet.
Tregulvet ser som sagt ut som før, og er absolutt ikke porøst på noen måte. Derimot er de malt på undersiden, dvs kjellertaket, og dette har fått flekker i fargen, noe som jo ikke burde spille noen rolle

Vann kan jo evt. ha blitt sugd opp i veggen, men jeg antar at man lett kan se dette når man monterer løs benken

Forsikringsselskapet er uinteresserte og overlater dette til byggefirmaet

Ta inn noen annen i stedet. Gamle hus som fortrinnsvis er laget i treprodukter tørker selv hvis lekkasjen opphører. Unntaket er jo gips og moderne isolasjon og sånt som såklart må bort og byttes ut. For øvrig tørker det nok.

Ståle Ståle skrev:
Vet ikke hvor lenge det har pågått, men det dryppet veldig langsomt, ca 3 drp/min. Det var vått/fuktig på en overflate av ca 2 x 0,2m. Nederste delen (ca 2cm) av veggen som ytterst består av gips var fuktig, men kjennes nå tørr. Mine funderinger går i samme baner som dine....
Høres ikke særlig mye ut. Siden du spør her på forumet så ville et tips være at du snakker med en annen snekker og ber om dennes synspunkter. Med erfaring bør det gå raskt å få råd om det virkelig trengs denne omfattende tiltaket.

M
Ståle Ståle skrev:
Tregulvet ser som sagt ut som før, og er absolutt ikke porøst på noen måte. Derimot er de malte på undersiden, dvs kjellertaket, og dette har fått rosor i fargen, noe som jo ikke burde spille noen rolle

Vann kan jo ev. ha sugits opp i veggen, men jeg antar at man lett kan se dette når man monterer løs benken

Forsikringsselskapet er uinteressert og overlater dette til byggfirmaet
Rosor blir det i fargen, ingen større fare med det, bare å male om. Det viktigste er å kjenne med en kniv eller skrutrekker at det fortsatt er hardt.

Der du sa at gipsen var våt kan du skjære ut nederkanten og sjekke at det som er bak ser tørt og fint ut. Gips er ganske lett å skjære i uansett. Risikoen er dog at veggen under har tatt mer skade fordi det er dit vannet leter seg (nedover).

Om du ringer forsikringsselskapet og sier at snekkerfirmaet prøver å blåse dem på 100 000:- i form av unødvendig renovering så vil de nok i hvert fall bry seg.

M Marcussjogren skrev:
Spørsmålene avhenger vel litt av kjøkkenets utforming og design, men hvis vi antar et normalstort kjøkken:

Tre som har tørket og som er så hardt at du ikke noenlunde enkelt kan trykke inn/gjennom en kniv, trenger ikke å byttes.
Jeg ville si at gulvplankene dine med den konstruksjonen burde kunne stå under rennende vann ganske lenge før det skjer noe med dem.

Vegger, tak og andre ting bør ikke trenge å byttes hvis det ikke er slik at det har rent inn vann i veggen.

Jo, det finnes instrumenter som har to pigger og som brukes for å måle fuktighet.

Jeg ville ha ringt forsikringsselskapet og sagt at dette snekkerfirmaet ikke får sette sin fot innenfor døren pga. uvitenhet.[/QUOTE

Noen tips om hvordan man finner et byggefirma å stole på?

Jeg vil tro at byggnadsvårdare kan være passende hvis dere ønsker å beholde kjøkkenet som det er med genuine materialer (massivt tre f.eks.). De er interesserte og bør være kunnskapsrike i eldre husbyggingsprinsipper, og hvordan man går frem for å reparere det som absolutt må repareres.

M
Som Oldboy skriver så pleier de håndverkere som finnes listet hos diverse byggvernforeninger å være både kunnskapsrike og seriøse. Også som regel flinke på hvordan tre og levende materialer fungerer. Og ikke bare om det skal være 45 eller 90mm regel for å få plass med mineralullen :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.