Hei! Vårt nye hus har uventet nok ingen kran på utsiden for å koble på vannslange, spreder eller lignende. Finnes det noen best practice på hvordan man går fram for dette? Prisidé og arbeid? Eller er det kanskje samme kostnad å sette en pumpe i den borede brønnen som ikke brukes?
Typen av vannkran kalles for vannutkaster. Tenk på at:
http://www.vvsonnet.se/vattenutkastare-fmm-42900050-max-400-p-5535.html
- ikke kjøpe billig skit
- utkasteren skal være selvtømmende (frostsikker)
- dimensjonere vanntilførselsrør skikkelig så du kan få godt trykk selv i en lang slange
http://www.vvsonnet.se/vattenutkastare-fmm-42900050-max-400-p-5535.html
kjøpte nettopp en vattenutkast på copp. Kostet faktisk bare 399 kr (Gustavsberg)
En rørlegger koblet den inn for 1000 kr. Ikke glem å installere en ventil på innsiden så du kan stenge av det innenfra!
En rørlegger koblet den inn for 1000 kr. Ikke glem å installere en ventil på innsiden så du kan stenge av det innenfra!
Visst, det høres veldig praktisk ut. Dessuten kanskje man vil gi barna litt varmtvann til plaskedammen på plenen. Den store ulempen med den modellen (FMM artnr 4282-0050, RSK 431 71 03) er at den IKKE er selvdrenerende. Verdt å tenke på synes jeg.pellepite skrev:
Det står da iallfall i reklameannonse fra Bad & Värme at den er:
"Garantert frostfri, selv om vannslangen sitter fast. Ventilhuset med godkjent tilbakeslagsventil monteres på veggens innside i oppvarmet rom."
Teksten er avskrevet ordrett fra annonsebladet jeg fikk forrige uke.
Men det står jo ikke konkret at den er selvtømmende, men den er jo iallfall "garantert frostfri"
// Per
"Garantert frostfri, selv om vannslangen sitter fast. Ventilhuset med godkjent tilbakeslagsventil monteres på veggens innside i oppvarmet rom."
Teksten er avskrevet ordrett fra annonsebladet jeg fikk forrige uke.
Men det står jo ikke konkret at den er selvtømmende, men den er jo iallfall "garantert frostfri"
// Per
Kjøpte to st Mora fra rinkaby og de fungerer perfekt, av konstruksjonen å dømme så er de veldig holdbare.
En viktig ting er dog at dere stenger på KRANEN ikke på SLANGEN gjør man det sistnevnte så fryser utkastet i stykker garantert uansett selvdrenerende eller ikke.
En viktig ting er dog at dere stenger på KRANEN ikke på SLANGEN gjør man det sistnevnte så fryser utkastet i stykker garantert uansett selvdrenerende eller ikke.
Klikk her for å svare