Vurderer å bygge et større vannkar/vannho som skal samle opp takvannet fra et sidehus på tomten. Tanken er å kunne dyppe vannkannen. Mål: knappe 1,5m *1m +ca 1m dypt (grovt anslått). Hvordan skal man konstruere dette? Støpe hele på stedet eller mure opp med for eksempel lecablokker og deretter pusse. Ingen planter ettersom vannstanden nok vil variere kraftig. (Kunne også tenke meg en trekonstruksjon i samme stil som huset + damduk). Alle tips mottas med takk!
Jeg er ikke helt med på hva du egentlig vil ha, et sted å samle regnvann for å vanne med?
I så fall er vel det letteste bare å sette dit en tønne, enten en 200 liters plasttønne som man kan bygge inn hvis man synes den skjemmer for mye, eller så finnes det fine tønner i eik, men de koster jo en del også.
Eller er det mer en vannspeil du vil ha?
I så fall er vel det letteste bare å sette dit en tønne, enten en 200 liters plasttønne som man kan bygge inn hvis man synes den skjemmer for mye, eller så finnes det fine tønner i eik, men de koster jo en del også.
Eller er det mer en vannspeil du vil ha?
Vannfat i eik er skikkelig fine og det har jeg heldigvis allerede et par av. Denne gangen hadde jeg tenkt meg en større enhet. Eikefatene har jo en tendens til å tørke fra hverandre om de har for lite vann i dem. Vil dessuten kunne senke hele vannkannen uten problemer. Karet skal dessuten kunne romme vann fra et ganske stort tak. Firkantet skal det være. Vet ikke om det ble tydeligere ...
Du bør tømme for vinteren likevel men ja du skal ha betong med mye sement i for at den skal anses som vannfast. Trolig kan en betongstasjon tilsette mer kjemikalier for å forbedre det hele enda mer
Grav ned en IBC tank, og snekre et lokk av lerkterrassebord eller trykkimpregnert terrassebord. finnes 1000l rimelig på finn.no. Hvis du bruker plasttanken, trengs det også et rassikring. vannfast kryssfiner for eksempel
http://www.blocket.se/stockholm/Tan...600_liter_1000_liter_34661335.htm?ca=23_8&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Tan...600_liter_1000_liter_34661335.htm?ca=23_8&w=3
Klikk her for å svare