Hei, vi renoverer et 1940-tallshus. Huset har 400mm sagflis under tregulvet. Jeg lurer på om man kan sette vannrørene direkte på det nåværende gulvet, eller om man må ha noe mellom rørene og gulvet? Det gamle tregulvet er veldig sterkt og stabilt.
Vi tenkte å bruke oss av gipsmetoden, der vi mellom rørene fyller opp med gipsplater og så fyller opp der rørene er med gipsmasse eller en eller annen type mørtel.
Huset ligger i Sør-Finland, om det har noen betydning.

Johan

Ingen ekspert som kan uttale seg? Trengs det noe papir på gulvet eller en gipsplate under sløyfene?

Johan

Terve! Bekymring med tregulvet. Det er temperaturfølsomheten som ville bekymre meg. Sponplater som man vanligvis har er "dødere" i materialet og tåler mye høyere temp. Så du vil nok ikke kunne kjøre frem så varmt vann som du kan gjøre med spon. Man pleier å si maks 27 på tregulv. Så skal varmen opp gjennom resten. Så med så lav framledningstemperatur som 27 grader, blir det nok ikke så varme gulv.

Takk for ditt svar! Hva kommer det av at tregulvet tåler maksimalt 27? Hva skjer altså hvis man kjører varmere?

Jeg vil si at det ikke er noen problemer i det hele tatt med å kjøre gulvvarme på det gamle tregulvet. Når man snakker om gulvvarme og tregulv tenker man på parkett som man legger oppå. Blir gulvet for varmt, kan parketten glipe i sprekkene og bli stygg. Det er jo imidlertid ikke et problem med undergulvet, så ikke bekymre deg for det.

Så vidt jeg har forstått, er gipsmetoden noe som i prinsippet bare eksisterer i Finland. Den fungerer sikkert bra, men det blir nok vanskelig å få mye respons om den fra andre enn finner.

Jeg konverterte huset mitt til gulvvarme for noen år siden, og jeg valgte dels å legge EPS i de fleste rommene, men på kjøkkenet ble det sporet gulvspån direkte på det gamle undergulvet. Hvis jeg skulle gjøre om prosjektet ville jeg nok velge å legge gulvspån overalt da det bygger litt mindre i høyden samt at det blir en litt mer robust konstruksjon. Ulempen er at det er mer arbeid å legge gulvspån samt at det er litt dyrere.

Takk for ditt svar Janus82.
Jo, gipsmetoden har jeg fått mye tilbakemelding om her i Finland, og de fleste mener at det er en god metode. Og med god metode mener man rimelig og at man selv lett kan fikse det.
Om jeg hadde mer $$ hadde jeg sikkert valgt noen av dine tips :)

Litt delte meninger er det dog om jeg må legge et lag gipsplate over slangene eller ikke. Noen sier at man kan legge laminatgulvet direkte på sløyfene andre sier at man må ha en plate imellom. Har dere noen meninger om det?

I det minste virker det ok å legge sløyfene direkte på det eksisterende tregulvet.

Johan

Du burde legge varmefordelingsplater kanskje...

Ikke om man bruker seg av gipsmetoden.

Er det virkelig så mye billigere med gips kontra sporede plater? Da jeg fikset huset mitt, fikk jeg tilbud på gipsmetoden fra et finsk selskap som ønsket å etablere seg i Sverige, og det var mer eller mindre samme kostnad for materialet.

Jeg kan som sagt ingenting om gipsmetoden og hvordan man bør bygge opp over den før man legger gulv. Men når man støper inn slanger, er det vel alltid viktig å få en tilstrekkelig overstøping slik at varmen blir jevn og ikke kommer i varme striper. Ulempen med en for stor overstøping er jo at det isolerer, slik at man må ha høyere fremløpstemperatur, og da mister man en av de store fordelene med gulvvarme (lav fremløpstemperatur gir bedre COP på varmepumpen).

Bare fordi jeg er nysgjerrig, hvor mye bygger gipsmetoden i høyden? Med sporede sponplater er det ikke noe problem å legge parkett eller laminat (minst 14mm) direkte på de platene. Det gjør at det bare kreves en gulvhøyde på 22mm mot det gamle undergulvet.

Fant bare en side på nettet som hadde pris for sporede sponplater og de kostet 30€/m2 (hohho). Gipsplater som er ment for gulv går for 8€/m2. Det må dog to lag av disse (13mm+13mm). Vi kommer nemlig til å bruke 20mm rør. Hvis man har sporede sponplater trenger man også varmefordelingsplater som koster ca. 10€/m2. Med gipsmetoden så bruker man ikke disse. Så prisforskjellen burde bli ganske så stor.

Hvis jeg legger vannslangene direkte på gulvet og 2 gipsplater ved siden av og et lag med gipsplater enda på alt, vil gulvet stige med 13mm+13mm+13mm+laminaten/parketten. Med sporede plater ville gulvet stige med 22mm for sponplatene + laminaten/parketten. Vi har dog ikke noen problemer med at gulvet stiger litt.

En annen fordel med gipsmetoden er at man kan selv velge mer hvor slangene skal legges, f.eks tettere ved vinduene og ytterveggene.

Johan

Nå skal jeg ikke mase på at du skal bytte system, men hvis du skal ha 3 lag med gips så blir det jo til sammen 24 EUR per m[SUP]2[/SUP] bare for gipsplatene, så kommer jo gipsbruket som man skal rundt rørene, hva koster det?
I Sverige kan man kjøpe sponplater for 20 EUR per m[SUP]2[/SUP] alternativt sporet EPS for 10 EUR per m[SUP]2[/SUP]. Til begge disse løsningene kommer da varmefordelingsplater for ca 13 EUR per m[SUP]2[/SUP]. Totalsummen blir da et sted rundt 23-33 EUR per m[SUP]2[/SUP] eksklusive slange. Nok burde man kunne få omtrent samme priser i Finland? Ellers så går det jo ferger fra deres hold også. :)

Uansett hvilken metode for legging som du velger, så skal du ikke bekymre deg for å legge sløyfene tettere ved vinduer og yttervegger. Mitt hus har bare 80mm isolasjon i veggene og omtrent halvparten av vinduene er klassiske 2-lags fra 1962. Jeg har ikke merket noe kaldt trekk eller lignende problemer hjemme til tross for at vi om vinteren har ned mot -20 grader.

M
Jeg tror at sporede sponplater med reflekterende plate er det beste alternativet for å unngå å varme opp krypkjelleren for mye.

Det er altså overflatetemperaturen på gulvet som skal være maks 27C, ikke fremledningstemperaturen. Fremledningen er vel mellom 45-50C når gulvet når 27C.

Jeg vil også anbefale å sette i gang gulvvarmen på lav temperatur så snart som mulig slik at gulvene ikke får et sjokk fordi du setter på 40C vann direkte. Det gjorde nemlig vi, og det har skapt mange store bevegelser med noen sprekker og problemer med lister.

Vent også med å sette lister til etter vinteren så blir det penest :)

Men gips lagrer varmen bedre enn sponplater, og det er en fordel hvis man for eksempel vil varme opp huset om natten med billig strøm. Bare et innlegg fra siden i debatten...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.