Vårt vann fryser siden to år tilbake, og kommer til å gjøre det igjen snart hvis vi ikke får bukt med problemet. Teorier har flommet, men ingen vil ta ansvar for å utbedre problemet - så derfor vender jeg meg hit.

Det fryser først ved -16, ikke ved varmere temperatur enn det. Badet ligger i andre etasje, og det er minst 19 grader inne.

En teori jeg har nå er at reglen som synes gå vannrett bak det oppkommende vannet, leder inn kulde. Og at det ikke er isolert mellom regel og ledning, og at ledningen ligger tett inntil reglen. Det kan muligens være tilgjengelig gjennom kattvinden.

Ideer?
 
  • Isolert vegg med rør, treverk og isolasjon synlig, muligens dårlig isolert område bak vannrør som kan forårsake frostproblemer.
  • Veggramme under konstruksjon med synlig isolasjon og flere verktøy i forkant, inkludert en bor og en verktøykasse.
Har du bygget selv eller fått arbeidet utført av andre?
 
Hva er bak plasten i veggen.
 
F fribygg skrev:
Har du bygget selv eller hatt arbeidet bortleid?
Det er bortleid
 
J jonaserik skrev:
Hva er bak plasten i veggen?
Regel og isolasjon, eller hva mener du?
 
J Josefined skrev:
Det er bortlejt
Da ville jeg kontakte entreprenøren og be om at de utbedret.
 
Tenker mest om det er en kattvegg bak eller kaldt for øvrig.
 
D
F fribygg skrev:
Da ville jeg kontakte entreprenøren og be dem om å utbedre.
Det er selvfølgelig gjort, og uten å dra hele historien prøver vi nå å få bukt med problemet selv.
 
J jonaserik skrev:
Tenker mest om det er en kattvind bak eller kaldt for øvrig.
Da forstår jeg! Kattvind bak.
 
Da er det ikke bra, kattvinden fryser ved den temperaturen og med det rør. Normalt da rør ligger i vegg mot kattvind. Finns nok ikke annet enn å forsøke å isolere på kattvinden. Da skal hele den delen mot badet isoleres ekstra. Minst 200 mm og en vindtett duk utenfor mot det kalde. Likesom å trykke ned isolasjon helt ned mot gulvet og under regelen der. Kulde har en evne til å finne små hull å suse i, og da kan det fryse. Samt at veggen må ha en ordentlig isolasjon, går ikke med bare 45 mm, det går med 45 mm mellom reglene om det isoleres som skrevet ovenfor. Pakk tett nede ved gulvet ellers kalde gulv. Skal dere ha varmegolv El eller vann.
 
J jonaserik skrev:
Da er det ikke bra, kattvinden fryser ved den temperaturen, og med det rørene. Normalt sett når rør ligger i vegg mot kattvind. Finnes nok ikke annet enn å prøve å isolere på kattvinden. Da skal hele den delen mot badet isoleres ekstra. Minst 200 mm og en vindtett duk utenfor mot det kalde. Likeså trykke ned isolering helt ned mot gulvet og under bjelken der. Kulda har en evne til liksom å finne små hull å suse i, og da kan det fryse. Samt at veggen må ha en skikkelig isolering, det går ikke med bare 45 mm, det går med 45 mm mellom bjelkene om det isoleres som skrevet ovenfor. Pakke tett nede ved gulvet, ellers kalde gulv. Skal dere ha varme i gulvet El eller vann.
Takk for input! Jeg forsøker meg på det i morgen og ser hvor godt jeg kan komme til. Det skal bli -16 i begynnelsen av neste uke her, så forhåpentligvis ser jeg direkte da om det fungerer.

Det ligger vannbåren varme i gulvet. Badet er altså ferdig, derav litt ekstra jobb å få bukt med problemet siden vi helst ikke åpner opp akkurat på badet. Er derimot ingen stor varme i gulvet til tross for at jeg synes at vi har forsøkt å skru opp det.
 
S
Hva er det for regel som går diagonalt? Takstol?
 
S sinuslinus skrev:
Hva er det for regel som går diagonalt? Takstol?
Ja, stemmer
 
J Josefined skrev:
Takk for innspill! Jeg prøver meg på det i morgen og ser hvor godt jeg kan komme til. Det skal bli -16 i begynnelsen av neste uke her, så forhåpentligvis ser jeg direkte da om det har fungert.

Det ligger vannbåren varme i gulvet. Badet er altså klart, derav litt ekstra mas for å få kontroll over problemet ettersom vi helst ikke åpner opp akkurat på badet. Det er derimot ingen stor varme i gulvet selv om jeg har følt at vi har prøvd å skrudd det opp.
GV i gulvet, da gjelder det at det blir ordentlig tett utenfra kattvinden inn mot gulvet. Bare press så mye som mulig ned i revnen ned mot gulvet i kattvinden. Hvis det trekker kald luft inn, blir gulvet kaldt, selv om det bare trekker så mye som en pennetykkelse mot en GV-slange, kan den fryse. Så du har litt å jobbe med nå. Men vær nøye med isolasjonen, så det ikke blir noen glipper noen steder. Føler med dere.
 
  • Liker
Josefined
  • Laddar…
S
Er det ikke verdens kuldebro der? Er jo bare noen cm isolasjon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.