Er litt nybegynner i dette emnet, men lurer på om man kan eller bør legge vanlig 45x195 rett på lekablokk med en eller annen kapillærbryter imellom?

Er et gulv med 175mm isolasjon.

Kjennes litt risikabelt med uimpregnert materiale direkte på lekablokk.

Jeg kan ikke og får ikke grave ned plinter dessverre da hytten skal være "flyttbar". Står på leid grunn.

Mvh Thomas

Ja hvorfor ikke.

tommib
Det er slik man bygger i normaltilfellet også. Murt grunn og så syllpapp og syll.

Ok.. Ja hvorfor ikke... ☺️

Jeg er helt ny innen å bygge hytte.. Har bygget mye med terrassebord og lignende.. Men vanlig regel tåler sikkert mer enn hva man tror.

Forskjell mellom c24 og c12 eller hva de nå heter..?

Syllpapp brukes for å hindre at fukt går opp i treverket, i dette tilfellet mellom lecablokkene og syllen. C14 og C24 angir verkets styrkeklasse.

tommib
Vanlig konstruksjonsvirke tåler å være "ute", men ikke at det suges opp vann i det. Derfor har man syllpapp, eller grunnisoleringspapp.

https://www.bauhaus.se/grundisoleringspapp-yep-2500-0-125x15m.html

Merk at det kommer i flere bredder nettopp for å passe ulike brede grunnmurer. Den enkleste 125mm bredden bør fungere bra for deg. Legg en stripe som dekker hele oversiden på hvert lecablokk og legg svillen på det.

Altså er en enkel hytte på 45 kvadratmeter med 195 stående med 145 isolering. Bygger jo en vanlig rammeverk som om jeg skulle bygge terrasse. Og så reiser ferdige fakkverk i seksjoner som vegger.

tommib
Hvorfor skulle man ha svillen liggende?

Dessuten er vel lecablokkene oftest 12 cm (selv om 15 finnes)? I alle fall er poenget at man har svillpapp mellom, så den dekker hele bredden.

• Liker
ThomasCarlsson70
  • Laddar…
tommib skrev:
Hvorfor skulle man ha svillen liggende?

Dessuten er vel lecablokkene oftest 12 cm (selv om 15 finnes)? Uansett er poenget at man har svillepapp mellom, så den dekker hele bredden.
Jeg takker for hjelpen. Raskt svar på hvordan jeg går fram.

Har nok støvsugd nettet for mye informasjon. Men vanskelig å finne når man ikke helt vet hva man skal lete etter. Mange nye termer på detaljer og håndtering.

Finnes det en ordliste for dummies i dette emnet?

Elsker å jobbe med hendene og skape.

Bygger jo en ram på lekablock og skaper et regelverk. Nederst på hver regel setter jeg en bærlekt og plater på det og fyller deretter opp med isolasjon. Deretter legger jeg gulv med f.eks. OSB eller lignende. Alt helt ut i kanten. Så bygger jeg veggene og setter disse oppå gulvet i seksjoner for å gjøre det enklere.

Hytta blir 5x8 meter. Hvor mange blokk bør man ha? 12 stk?
4 på fremre langvegg og 4 på bakre og deretter 4 stk under bæringen... Bør holde.

Byggemetoden kalles plattformbygging. Smidig og rask metode. Trist om en eller flere "plinter" synker. Jeg ville sannsynligvis skrapet opp jorden litt og støpt plater som sprer ut vekten. Et fritidshus i den størrelsen som du tenker å bygge vil veie 10-20 tonn avhengig av hvilken metode du tenker å bruke. Det blir et tonn per lecablokk ca.

Mangel ved plattformbygging er at gulvmaterialet går igjennom veggen helt ut til luftspalten/ytterpanelet. Det blir en kuldebro.
Om uhellet er ute. Et tre blåser ned på huset f.eks. eller hester på beitet ved siden av spiser opp takfoten slik at regnet går rett inn i veggen (skade jeg har sett). Da skades også gulv og bjelkelag på et plattformbygg.

mvh Findus

tommib
Jeg hadde nok tatt noen til. Vår friggebod med samme konstruksjon står på 9 lecablokker om jeg husker rett, og den er 5x3 m. Fem blokker per bjelke er nok bra når de er såpass lange. Ja, det skal gå med færre men flere fordeler lasten bedre og minsker problemene hvis en blokk setter seg.

Hva slags grunn er det under? Hvor stor risiko er det for setninger?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.