4.357 lest ·
2 svar
4k lest
2 svar
Vanlig at vegger får sprekker i gammelt hus?
Vi har et hus som er bygget på midten av 40-tallet. Støpt betonggrunn samt trehus for øvrig. Opprinnelig en pusset fasade men nå en trefasade også. Treplanker i alle vegger. Så vidt jeg forstår er det bærende treplanker og ikke vanlige stendere.
I mange rom har det for noen år siden blitt satt nye overflater i form av gipsplater. Enkelte rom har ikke nye tette sjikt.
Det oppstår små sprekker i mange av rommene som ikke har vært der før. Vet ikke om det er i skjøtene på gipsplatene, men mange steder er det sikkert så.
Det var ikke særlig lenge siden forrige eier renoverte med en del nye overflater, som sagt, men de har likevel stått siden rundt 2013 uten å virke sprukket.. Eller ja, vet ikke helt når de renoverte enkelte rom, det kan ha vært senere. Selv eldre rom som ikke er utbedret synes jeg har fått en del sprekker her og der. Det er jo ikke brede sprekker direkte men de kan strekke seg ganske langt likevel (Ofte ovenfra og ned, men sjelden helt ned til gulvet).
Er det vanlig at veggene plutselig får sprekker i gamle hus? Tre beveger seg vel riktignok etter årstidene om jeg har forstått riktig? Men jeg har ikke sett så mange andre hus som har sprekker i sine vegger?
I mange rom har det for noen år siden blitt satt nye overflater i form av gipsplater. Enkelte rom har ikke nye tette sjikt.
Det oppstår små sprekker i mange av rommene som ikke har vært der før. Vet ikke om det er i skjøtene på gipsplatene, men mange steder er det sikkert så.
Det var ikke særlig lenge siden forrige eier renoverte med en del nye overflater, som sagt, men de har likevel stått siden rundt 2013 uten å virke sprukket.. Eller ja, vet ikke helt når de renoverte enkelte rom, det kan ha vært senere. Selv eldre rom som ikke er utbedret synes jeg har fått en del sprekker her og der. Det er jo ikke brede sprekker direkte men de kan strekke seg ganske langt likevel (Ofte ovenfra og ned, men sjelden helt ned til gulvet).
Er det vanlig at veggene plutselig får sprekker i gamle hus? Tre beveger seg vel riktignok etter årstidene om jeg har forstått riktig? Men jeg har ikke sett så mange andre hus som har sprekker i sine vegger?
Mange av mine vegger, trehus fra 1930, har fått sprekker. Noen med nyere overflater, andre eldre. Hovedsakelig over radiatorene, vinduer og murstokk. Har gjort om det meste og forsøkt å stabilisere skjøter og utsatte steder så godt som mulig.
Ok, samme som hos oss da med andre ord. Spørsmålet er om den ekstremt tørre sommeren har gjort at det blir slik, eller hva det kan skyldes? Nå har man jo skrudd på varmen skikkelig hjemme igjen..Hammarfall skrev:
Jeg har fått en sprekk rett ved siden av skorsteinen i overetasjen, altså rett der vegg møter skorsteinen.. Det er gammelt overflatemateriale der tror jeg, trolig tre sammen med tretex..
Også andre rom har fått små sprekker litt her og der. Både inner- og yttervegger.
Klikk her for å svare