Sprukket og slitt betongfasade på grunnmur fra 1945, med synlige hull og avskallet puss. Sprukket betonggrunnmur med avskallet puss, viser eldre strukturer fra et hus bygd i 1945. Sollys fremhever teksturen. Utsiden av en grov murvegg, sannsynligvis av betong eller sement, med tydelige teksturer og skygger. Veggen ser slitt ut og trenger reparasjon. Grunnmur av betonghullstein med skader og sprekker, delvis dekket av løv og gress, synlig i solskinn.
Hei,

Tenkte å begynne å reparere husets grunnmur/kjellervegger (utsiden).

Hvordan vet jeg hvilken puss jeg bør bruke? Skal banke bort visse løse biter, samt pusse på hele grunnmuren med nytt lag.

Grunnmuren består av betonghullstein.

Bygget 1945

Cemtbruk a er nok vanligst. Men gullex fungerer også.

larsbj larsbj skrev:
Cemtbruk a er nok vanligst. Men gullex fungerer også.
Hei,

Kan det finnes risiko for at Cementbruk A er for sterkt/hardt, så Cementbruk B er bedre?

S spaxx skrev:
Hei,

Kan det være risiko for at Sementbruk A er for sterkt/hardt, så Sementbruk B er bedre?
Nei ikke på betonghullstein de er jo harde i seg selv.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Nei ikke på betonghullstein de er jo hard i seg selv.
Takk,

Den eksisterende pussen som sitter fast hardt, ingen risiko for at den ikke er tilstrekkelig hard? Eller er det selve mursteinens hardhet som teller?

Du får forsøke å avgjøre om det eksisterende er a eller b bruk, er det Cementbruk (a) så er det hardt som betong.

• Liker
spaxx
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Du får forsøke å avgjøre om det eksisterende er a eller b bruk, er det Cementbrug (a) så er det hardt som betong.
Kommer antagelig isolere hele grunnmuren på utsiden. Det er i dag helt uisolert.

Da kanskje cementbruk B funker siden det ikke vil være synlig? Om cementbruk B er ok å bruke under jord.

Her sees det hvordan pussen har løsnet også på innsiden nederst, opp til cirka 30 cm over bakkenivå.

Betonghullsteinene har det ikke så bra, noen er ok, noen må jeg bytte.

Mistenker at vann fra takrenner har ødelagt, samt frost. Siden huset ble bygget rundt krigstiden, så kanskje dårligere betongkvalitet.

Innvendig vegg med avskallet puss, synlige betonghullsten nederst. Skader muligvis fra vann og frost. Huset fra krigstiden, kan ha dårlig betong. Veggen viser skadet puss og betonghullstein med hull nær bunnen, tegn på slitasje, muligens forårsaket av vann fra takrenner og frost.

Ser ut som fukt, er det fuktig? Jeg hadde ikke byttet stein om det ikke er verre enn hva som synes på bildet. Bare å kaste inn mørtel, eller om du vil litt betong i hullene. Du kanskje må drenere?

leby leby skrev:
Ser ut som fukt, er det fuktig? Jeg hadde ikke byttet stein om det ikke er verre enn hva som vises på bildet. Bare kast inn mørtel, eller om du vil litt betong i hullene. Du må kanskje drenere?
Hei,

Jeg har begynt å reparere større skader med grovbetong, det ser ut til å feste bra om jeg først forbehandler den forsiktig noen minutter før med grovbetong og pensel.

Jeg børster og bruker forsiktig høytrykksspyler for å frigjøre løst materiale.

De mindre skadene er jeg usikker på om skal repareres med "puss", altså sementmørtel A eller B. Siden det kommer til å ligge inntil både betonghullstein og gammel puss som sitter hardt.

Drenering vil skje, det er høy prioritet på det. Samt å lede bort takrennevann, ned i stenkiste.

Det høres bra ut, sørg for at det ikke er noen farge under når du reparerer. Sørg for at det er litt vannet når du reparerer eller pusser. Du bør kanskje netting betongen før du pusser.

På innsiden, for å få bedre vegger å feste ting i, pluss litt isolerende effekt.

Kunne man mure på innsiden med 95mm eller 120mm lecablokker direkte på sokkelen av sålen som vises på bildet?

Mur med synlig klakke og hull, mulig underlag for muring av lecablokker på innsiden for bedre veggfeste og isolasjon.

Nja, kanskje. Man får vurdere hvordan det påvirker fuktvandring. Uten annet enn puss på innsiden og drenert på utsiden burde det fungere bra. Du måtte feste noen fester i lstenen så veggene ikke går fra hverandre..

• Liker
spaxx
  • Laddar…
leby leby skrev:
Nja, kanskje. Man må tenke på hvordan det påvirker fuktvandring. Uten annet enn puss på innsiden og drenert på utsiden burde det fungere bra. Du kunne sette i noen fester i lstenen så veggene ikke går fra hverandre..
Eller fylle litt mørtel mellom nye og gamle veggen :)

Jeg ville nok dra intet antall ankere, noe rustfritt, ex bistål. Fins som man fester tegl i trekonstruksjon tror jeg også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.