Hei!
Jeg bygget en lavvo forrige sommer og holder nå på å isolere veggene innvendig. Jeg tenkte deretter å kle veggene med noe platemateriale. Tenker at gips kanskje er enklest å arbeide med da det jo kan skjæres med kniv. Har imidlertid aldri arbeidet med gipsplater, og det finnes et antall sorter å velge mellom. Lavvoen vil stå uoppvarmet store deler av året, så fuktighet er kanskje noe å tenke på her? Vil det fungere med renoveringsgips på 7 mm, eller er det for tynt? Tenker heller ikke å henge noe tungt på veggene. Takk for deres synspunkter! //Mvh

En trekantet, trehytte-stil bygning står i en gruslagt del av en skogkledd hage, med et lite bord og ramme foran døren.

Interiør av en kåta under isolering, med et bord, stol, varmeovn, og svart dør. Uisolerte vegger vises delvis, omgitt av skog utenfor.

Ikke plast hvis den skal stå uoppvarmet! Anbefaler trepanel innvendig, passer best og du slipper å sparkle, slipe, sparkle, slipe, sparkle, slipe...

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Den der kjenner jeg igjen! :)

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Tror jeg skulle anbefale råspont.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tror jeg ville anbefale råspont.
Orker ikke! :)

Ulltand Ulltand skrev:
Orker ikke! :)
Plyfa/osv?

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen plast om den ska stå uoppvarmet! Rek träpanel innvendig, passer best og du slipper sparkle, slipe, sparkle, slipe, sparkle, slipe...
Hei,

Mener du at dampsperren ikke er bra her?

Bruk dampbrems, ikke sperre av plast, risiko for fuktproblemer. Vegen skal puste.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Enig i dampbrems, ikke dampsperre. Hvis du vil ha gips innvendig, ville jeg nok foreslå våtromsgips/utendørsgips eller lignende som har glassfiber i stedet for kartong for å holde platen sammen.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
tommib
Om kåtan står uoppvarmet under store deler av året er det stor risiko for kondens og mugg hvis du bruker plast/gips. Som andre skriver, ingen dampsperre men dampbrems, samt bruk f.eks. fibercementplater innvendig om du nå ikke vil sette panel (som etter min mening ville passe bedre).

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Kjør panel så har du grunn til å kjøpe en mindre spikerpistol (største modellen av dykkertpistol) også. Det skal jo være koselig, gips er bare stygt til en kåta. Fibercementplater fungerer teknisk, men er ikke så pent.

Skal du isolere også?

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
Takk for tipsene. :) Jeg dropper gips og går for noe tremateriale i stedet.

- Jo, jeg isolerer nedre halvdel opp til 180 cm over gulvet. Da klarer jeg utetemp på -10 C med 2000 watt. Kommer bare til å brukes sporadisk om vinteren.

• Liker
Beemaster
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Takk for tipsene. :) Jeg dropper gips og går for noe tremateriale i stedet.

- Jo, jeg isolerer nedre halvdel opp til 180 cm over gulvet. Da klarer jeg utetemperatur på -10 C med 2000 watt. Kommer bare til å brukes sporadisk om vinteren.
Så fin!
jeg vet ikke hvor i landet den er bygd, men kanskje å sette dit en solvarmefanger kunne være en god hjelp til å holde et godt klima året rundt i kåtan? det koster jo bare i innkjøp og ikke i drift, pluss at det er jo ikke et stort område.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Hva fin!
jeg vet ikke hvor i landet den er bygd men kanskje å sette inn en solluftsfanger kunne vært en god hjelp til å opprettholde et bra klima året rundt i kåta? koster jo bare i innkjøp og ikke i drift pluss at det er jo ikke en stort rom.
Takk!

Visste ikke engang at det fantes et slikt produkt. Kan jo være helt riktig her!

• Liker
brfbo
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.