Jeg skal bygge hus med Hjältevadshus. Deres vegger består av to forskjellige materialer. Dels gips, men også sponplater. De beskriver dem slik:
Det er sponplate i storformat på veggene uten skjøter (skjøtene er bak tilknyttede innervegger).

Noen som har erfaring med slike vegger?
Trengs det noen form for sparkling på dem?

Jeg har tenkt å male veggene og sette tapet på noen steder. Hva foreslår dere som underlag der jeg skal male? Antar at det ikke går å male direkte på dem eller sette tapet?

Legger ved et bilde av en slik vegg

Et rom med vegger av gips og sponplater, uferdige overflater. Gulvet er dekket med hvite lister og noen esker. Taket har en spotlight-lampe.

Gipsskiver :thumbup:

Ja, alle dager i uken.

Så dere foreslår altså at jeg skal sette gipsplater på innsiden av sponplatene? Går det ikke an å f.eks. sette microlite tapet og deretter male på?

Tapetsering kan gjøres direkte på. Maling går også, men noen ganger kan strukturen av platen framtre gjennom malingen. Det er ikke så pent når det skjer. Kanskje er det bedre med noe limt underlag. Gipsplater på er en utmerket løsning hvis du synes det er verdt bryet. Største problemet med sponplate på veggene pleier å være at de sprekker i skjøtene, og det problemet unngår du.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.