Hei!

Jeg holder på å bygge et gjerde oppå en steinmur. Steinmuren er murt med tradisjonell murstein (massiv naturstein), hver stein er ca. 170 mm høy.

Gjerdet er tenkt å være maks 1,5 m høyt. Impregnert treverk. Stolper 95x95 og horisontale ribber 28x45 med mellomrom. Totalt blir gjerdet ca. 4+1 m i vinkel, stolpene plasseres på ca. cc 1 m (p.g.a trapper i muren). Beliggenheten er utsatt for vind fra nord, så jeg vil at det skal sitte ordentlig.

Så til spørsmålet:
Jeg ser to alternativer foran meg.
Det ene er å sette stolpesko (typen med sveiset armeringsjern i bunnen) som jeg borer ned og forankrer i muren med ankermasse el.l.
Det andre er å sette stolpesko med 4 mindre hull som jeg borer og forankrer med plugg og fransk skrue.

Jeg heller mot det første, men føler meg usikker på om min borhammer klarer å drive ned et 22x250 mm bor i steinen. Det er en grønn Bosch PBH 2200 RE (570W / 1,8J). Hadde vært surt å kjøpe alt materialet og så orker ikke maskinen :).

Noen erfaringer?
 
95x95 virker litt vel grovt, har du bilde av muren?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
95x95 virker litt vel grovt, har du bilde av muren?
Yes her kommer et bilde av muren. Målte steinene og de er LxBxH=390x190x170.
Du tenker stolper 70x70 i stedet?
Hva tror du om boringen? :)

Takk!
 
  • Grå mur av betongstein ved plen og blomster, med terrasse i bakgrunnen utstyrt med gule møbler og blomster. Vegg av murstein bak.
OM du har en ekstra stein til overs eller prøv i bunnen på en løs stein å bore for stolpesko.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.