Hei.

Tid for å vurdere hvilket innertak jeg skal ha i kjelleren.
Det er lavt under taket, ca 2m, så en robust overflate er ønskelig. Nå er det noen form for 15mm akustikkplater limt mot råsponten under. De er ganske skjøre og ser slitte ut siden man lett skraper i taket når man flytter rundt skap osv. Kjelleren vil delvis bli brukt til lagring og delvis som soverom når det kommer mye folk på besøk.
Akustikkplatene ser ut til å være ganske enkle å bryte ned.
Kravene er robust, lyst og billig. Da jeg har satt Cembritplater på veggene forstår dere at estetikken kommer lengre ned på listen. Jeg skal frese 6mm dype spor for aluminiumsprofiler til LED-belysning i taket, så det fungerer ikke med noe veldig tynt materiale.
Trappen ned til kjelleren er smal og med en 90 graders vending når man kommer ned. Plater i størrelsen 2400x1200 kan derfor ikke bæres ned. 2400x900 fungerer muligens.

Så hva velger jeg? Slitestyrke på tak er vel ingen vanlig faktor å vurdere selvsagt.
Hardgips kanskje, er det brun papp på disse som må males? Ferdige folierte takplater?
Lime opp et 8mm laminatgulv? Det bør være robust så det holder.
Tips og ideer mottas med takk!

/Høghus

Billig laminatgulv som spikres med dykkertpistol, må være vanskelig å komme ned i lavere kostnad/m2 i forhold til holdbarhet

Jeg har dessverre verken dykkertpistol eller kompressor, derfor tenkte jeg eventuelt å lime. Men det funker altså å spikre laminatgulv i noten?

/Høghus

Mente å spikre synlig

Det ble Bauhaus folierte sponplate. Folien er litt ømtålig, men platene kan males hvis man ønsker. Takpanelmontering med byggeverktøy på stativ i en kjeller, inkludert utsugssystem for å redusere støv under saging.

Fikk også teste min siste oppfinnelse, lille Dewalten, 32mm avløpsrør, litt slange fra en utrangert skotørker og en plate styrofoam. Det suger både fra sirkelsagens originalavsug og direkte ved bladet. Nesten støvfri saging av takplatene. Sirkelsag med støvsugeroppsett for nesten støvfri kutting av takplater. Dewalt-verktøy og tilbehør laget av avløpsrør og skotørker.

/Höghus

• Liker
Garderobssnickarn og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.