Hei,
jeg tenker å bygge en balkong i henhold til bildet nedenfor.
Jeg har lett etter alternativer til fremre bjelkelag, det heller mot limtre- eller muligens stålbjelke.
Jeg vil holde høyden på bjelken nede for ikke å skjerme utsikten fra innsiden av huset, rundt 300 er grensen. Spennvidden er ca 4,5 m så mine kunnskaper sier meg at en 115x315 blir for spinkelt. Er noen vant til å regne på balkonger (snøsonen 2) får du gjerne fortelle hva som må tas hensyn til.
(Bjelkelaget plasseres 3 m fra veggen, Den totale takflaten er 3,5x5 m, overflaten for selve balkonggulvet er 2,7x3,8)
Ser også på HEA-bjelker men er usikker på hva som er riktig dim. og hvordan de best mulig festes til stolper og gulvdragere etc. Jeg har sett varianter på trebjelker som skyves inn mot livet på stålbjelken men jeg vil gjerne at de sitter fast der og ikke bare hviler.
Noen forslag på dimensjon eller andre tips??... PS. jeg vil ikke ha en 3. stolpe midt i
Snøsone 2 tilsvarer 200 kg/kvm, normalt trebjelkelag tilsvarer 200kg/kvm. Fordi terrassen ikke brukes om vinteren, trenger man ikke dimensjonere opp lasten nevneverdig.
Hva skal du ha for konstruksjon på taket?
Hvis jeg regner med tungt tak, egentyngde på 90kg/kvm, snøsone 2 og dine spennvidder klarer du deg på en 66*315 limtre, tar du da 115*315 så vet du at det holder.
Hei og takk for svar huggan, jeg går gjerne for limtre..
men ifølge EKS på boverket.se ser det ut til at balkonger dimensjoneres etter 3,5kN/kvm men punktlast på 2kN
Jeg har forsøkt å regne med 3,5+egentyngde 2kN/kvm og da må jeg opp i minst høyde 115*370mm for å ikke få større nedbøyning enn 25mm. (Jeg har kommet frem til omtrentlig last på 52kN jevnt fordelt over bjelkens lengde).
Sier gjerne at jeg har feil.:eek:
Taket regner jeg med å dekke med plater, så en enkel terrasse på platen med rekkverk.
/Kobolt
Det jeg tror dere glemmer er at alle lastene dere nevner er karakteristiske verdier som skal dimensjoneres før i beregning av bjelken, også bøyemotstanden i limtreet skal dimensjoneres etter varighet av last og klimaklasse.
Hvis man skal dimensjonere ovenstående som en balkong, kreves det en limtrebjelke 140x315. Alternativt HEA160
Men jeg synes det er feilresonert da balkongverdiene er til for konstruksjoner med konsoller, så det er nok verdier for vanlig bjelkelag som er rimelig å bruke.
Dette gir isf at 90x315 er tilstrekkelige mål på limtrebjelke. Alternativt HEA140.
Har beregnet den virkelige egenvekten til 2,4 KN/m bjelke, ca 0,7 KN/m2
Brukt sikkerhetsklasse 2
Middels lang varighet av last
Og klimaklasse 2
Beregnet i bruddgrensetilstand med eurokodens formler B1a og B2a
Med 90x 315 får jeg 27 mm.
Men det er jo når du har 3000 kg belastning i form av snø eller møbler og personer, så det vil jo ikke skje så veldig ofte
Altså maks 35 personer på balkongfesten.
Da blir det antagelig en 90x315 eller 115 så det finnes litt margin om jeg trenger å gjøre noe urtag.
Takk for bra svar fra dere begge. Jeg har lært meg noenlunde hvordan limtre dimensjoneres og slipper stålbjelken.
Holder på å prøve å dimensjonere en fremre bæreline til min balkong som jeg skal bytte ut alt treverk på fordi det er råttent. Deretter kommer jeg til å bygge et uterom under balkongen, hvilket gjør at jeg vil bli kvitt midtstolpen; i dag er det tre stolper. Limtrebjelken må da være seks meter lang og vil holde en balkong som er ca 140 cm dyp.
Hvilken dimensjon vil jeg egentlig trenge på den fremre bærelinen. Bor i snølastsone 2,5. I veggen tenkte jeg feste det inn i en allerede eksisterende bæreline.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.