Hei,

Jeg holder på med en grunn nå til en en-etasjes villa med kjeller. En del av bjelkelaget over kjelleren vil bestå av et betongbjelkelag som er tenkt å støpes med samvirkeplater 45/peva45/Cofraplus. Tanken er at betongbjelkelaget skal være 150mm tykt, flerfags og armert med 8150 nett. Det bør klare mine spennvidder på 3m, 4.5m og 4m ifølge https://hogsaterplat.se/20.0.0.0/7126/10bbbbb1405ea70da80d77564b0cbb07.pdf om jeg lykkes i å forstå den korrekt.

Jeg vil dessverre ha punktlaster fra søyler fra taket ned på dette betongbjelkelaget der det ikke finnes en bærende vegg under.

Betongbjelkelaget vil være ca 8x10m. Ca 2.4m inn fra det ene langside hjørnet, lander en punktlast på 75kn rett ned på kanten av betongbjelkelaget. Under dette er det en ca 1.4m frittbærende åpning, der punktlasten lander ca 30cm utenfor noe bærende.

Det jeg tenker nå er om jeg må støpe inn en eller annen ståldrager under bjelkelaget for å ta opp disse kreftene. Både fordi det er på kanten av bjelkelaget men også fordi det ikke er noe bærende rett nedenfor.

Det er forsterket i platen i kjelleren rett under, med ca 30x30cm betong, EPS300 samt 4stk 12jern, 2 topp og 2 bunn. Muligens kan jeg sette en søyle rett under for å ta all kraft rett ned i kjelleren, men da mister jeg litt av "døråpningen".

Tror dere at jeg trenger å forsterke med en drager under betongbjelkelaget? I så fall, vil det fungere bra å støpe inn en HEA drager, da kan jeg få tak i noen forskjellige størrelser som har ligget utendørs i X antall år.

Takk på forhånd!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.