Hei!

Jeg skal hjelpe min kollega som har hatt litt problemer med å sette opp et Elfa-system på veggen i soverommet hans. Når han prøver å bore hull, er det som om alt bare pulveriserer. Hullet har han kunnet lage med vanlig drill da han sier at han ikke har trengt borhammer. Han sier at det pulveriserer, og at det litt lenger inn blir noe hardere.

Hvordan kan jeg hjelpe ham? Finnes det en god plugg jeg kan vise eller en annen bra fremgangsmåte?

Takk på forhånd!

• Et nærbilde av et ujevnt borehull i en vegg der materialet ser ut til å være delvis pulverisert, med litt hardere materiale dypere inn.
Hvor dypt er det pulver? I gamle hus så kan jo pussen være 2-3 cm tykk på sine steder. Dessuten kan han jo ha klart å treffe en fug, så er problemet likt på flere steder?

• Liker
Appendix
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hvor dypt er det pulveret? I gamle hus kan jo pussen være 2-3 cm tykk på sine steder. Dessuten kan han jo ha truffet en fuge, så er problemet det samme på flere steder?
Det er en gammel bygning, så det høres rimelig ut. Tror det er omtrent 2 cm som du sier. Han har ikke laget flere hull, bare det som finnes på bildet. Bør man teste å lage ytterligere hull, og hvor langt borte fra det første bør det i så fall være? Eller finnes det noen spesialplugg eller annet som fungerer i det hullet han allerede har laget?

2 cm hull for å sette opp en hylle høres veldig spinkelt ut uansett. Når jeg har hengt opp ting pleier jeg å bruke 8-10mm plugg og ganske kraftige skruer. De er nok 5-6 cm lange iallefall. Mitt råd, som amatør, er å skaffe skikkelige plugger og rett skrue til, borre ganske dypt, iallfall et par cm inn i det som forhåpentligvis er hardere. For et sted må det finnes tegl, slaggstein, betong etc. Hvis han fortsatt ikke får "feste", så prøv å hoppe noen cm til en annen retning, for det kan jo være en fuge han har klart å treffe. Fungerer dette fortsatt ikke, kan det kanskje være nødvendig med litt mer etterforskning. Er det leilighet kan han snakke med naboer, er det et hus burde han vite hva slags vegger det er og deretter lage en ny plan. En siste utvei kan vel være å bruke type kjemisk anker.

Viktor.J Viktor.J skrev:
2 cm hull for å sette opp en hylle høres veldig tynt ut uansett. Når jeg har hengt opp ting pleier jeg å bruke 8-10 mm plugg og ganske kraftige skruer. De er nok 5-6 cm lange iallfall. Mitt råd, som amatør, er å skaffe ekte plugg og rett skrue til, borre ganske dypt, iallfall et par cm inn i det som forhåpentligvis er hardere. For et sted må det finnes tegl, slagstein, betong osv. Hvis han fortsatt ikke får "feste" så prøv å hoppe noen cm til en annen retning for det kan jo være en fug han har klart å treffe. Fungerer det fortsatt ikke, trenger kanskje litt mer etterforskning. Er det leilighet kan han snakke med naboer, er det et hus så burde han vite hva slags vegger det er og deretter lage en ny plan. En siste utvei kan vel være å bruke typen kjemiske ankere.
Han boret litt lenger enn det, men han våget ikke å gjøre mer da det ble pulver de første 2 centimeterne. Men bra å vite. Jeg får nok henvise til størrelsen på pluggen og skruene som du nevner. Kanskje han til og med får låne en stenderefinder så kanskje det letter noe.

Det er veldig uvanlig å ha puss på trevegg. Så en stenderdetektor vil sannsynligvis ikke hjelpe. Hadde jeg vært ham og bekymret for hull og skade, hadde jeg først funnet ut hva slags vegg det er....

Viktor.J Viktor.J skrev:
Det er veldig uvanlig at man har puss på trevegg. Så en stenderdetektor vil nok ikke hjelpe. Hadde jeg vært ham og bekymret for hull og skade hadde jeg først funnet ut hva slags vegg det er....
Okei, bra å vite. Jeg skal be ham spørre foreningen eller en nabo så vi får litt mer kjøtt på beinet.

Det er et veldig bra første steg. Du kan jo også fortelle her hva det er for type hus, alder m.m. så går det med ganske stor sikkerhet å bokse inn konstruksjon og type vegg.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Det er et veldig bra første steg. Du kan jo også fortelle her hva det er for type hus, alder m.m. så går det med ganske stor sikkerhet å bokse inn konstruksjon og type vegg.
Jeg har ikke eksakt byggeår men det er en leilighet i Stockholm i en bygning fra rundt 1920-tallet. Det er altså høyt under taket, strukturer og fiskebeinsparkett. Håper det hjelper.

A AndersS skrev:
Kan være lettbetong, og for det finnes det spesielle plugger.
Her er en tråd i forumet
[lenke]
Takk! Jeg sjekker den tråden.

D dantom skrev:
Hei!

Jeg skal hjelpe min kollega som har hatt litt problemer med å sette opp et Elfa-system på veggen i hans soverom. Når han prøver å bore hull er det som om alt bare pulveriserer. Hullet har han kunnet lage med vanlig skrutrekker da han sier at han ikke har trengt borhammer. Han sier at det pulveriserer og at det litt lenger inn blir noe hardere.

Hvordan kan jeg hjelpe ham? Finnes det noen bra plugg jeg kan vise eller noe annet bra framgangsmåte?

Takk på forhånd!
Hei. Vanskelig å ikke skade veggen når det er så porøst. Jeg ville gjort slik:
Boret alle hull til ca 7 cm's dybde. De hullene som består av porøst materiale rundt om skraper man opp til det blir fast eller maks en knyttneves størrelse. Reparerer med gipsbruk. Lar tørke 24t. Nå har man fast underlag å ta opp nye hull. Mvh

Sist redigert:
  • Liker
dantom
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det er veldig uvanlig å ha puss på trevegg. Så en regeldetektor vil neppe hjelpe. Hadde jeg vært ham og bekymret for hull og skade, ville jeg først funnet ut hva slags vegg det er....
Veldig uvanlig er det neppe, i eldre bygninger er det ofte planker 》vassmatta (eller annen armering) 》puss som oppbygning av veggen.

• Liker
Johan456
  • Laddar…
Kan også være verdt å kjøre med lettbetongskrue, type 'wall dog', minst 50 mm. Forbor med vanlig hardmetallbor uten slag og så små hull som mulig, deretter setter man kanskje dobbelt så mange skruer som om man hadde hatt en fin betongvegg. Enkelte skruer vil ikke ta, men samlet på en skinne er det ikke noe problem.

J
Fra 20-tallet er det nok tykk kalkpuss som ikke tåler å feste noe tyngre enn et veldig lett bilde med spiker (ingen plugger), og under dette er det, vil jeg tro, massivt tre eller teglvegger. Jeg ville fortsatt å bore for å finne ut hva veggen er laget av. Enda bedre er det kanskje å spørre styret i foreningen, for de vet sikkert hvordan veggene er bygd opp.

Pussen kan som sagt ikke feste noe tyngre i, er min erfaring. I alle fall ikke et elfasystem eller en TV. Men på et 20-tallshus finnes det garantert noe bak som du kan henge hva som helst i. Ikke som 70-tallshus med enkel gips og så luft, eller blåbetong. Da tenkte man nok at det tyngste som skulle opp var et fastnållet bilde fra OKEJ med Samanta Fox. :D

• Liker
dantom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.