19.225 lest ·
19 svar
19k lest
19 svar
Veggkledning på Leca-vegg i kjelleren ?
Side 1 av 2
Har en nylig drenert kjeller som også skal fikses til innvendig.
Veggen består av LECA-blokker og er isolert på utsiden med Jackodrän isolasjonsplater.
Innsiden består nå altså av LECA med de gamle trestolpene igjen (tidligere var det isolasjon på innsiden og sponplatevegger)
På gulvet har vi planlagt å legge (i nevnt rekkefølge nedenfra) platonmatte, isolering, sponplategulv og eventuelt et enkelt "klikkgulv".
Nå er altså spørsmålet hva vi skal velge å gjøre på innsiden?
Som vi ser det har vi to alternativer.
Alt. 1
Betongpuss som deretter males og eventuelt får en vevd tapet av noe slag.
Alt. 2
Sponplater eller gipsplater på eksisterende trestolper med en godt ventilert bakside, dvs med en luftspalte på ca. 45 mm mellom veggen og platen.
Hva skal vi velge?
Det kan kanskje finnes flere alternativer?
Veggen består av LECA-blokker og er isolert på utsiden med Jackodrän isolasjonsplater.
Innsiden består nå altså av LECA med de gamle trestolpene igjen (tidligere var det isolasjon på innsiden og sponplatevegger)
På gulvet har vi planlagt å legge (i nevnt rekkefølge nedenfra) platonmatte, isolering, sponplategulv og eventuelt et enkelt "klikkgulv".
Nå er altså spørsmålet hva vi skal velge å gjøre på innsiden?
Som vi ser det har vi to alternativer.
Alt. 1
Betongpuss som deretter males og eventuelt får en vevd tapet av noe slag.
Alt. 2
Sponplater eller gipsplater på eksisterende trestolper med en godt ventilert bakside, dvs med en luftspalte på ca. 45 mm mellom veggen og platen.
Hva skal vi velge?
Det kan kanskje finnes flere alternativer?
Gjør du jobben selv er det sannsynligvis betydelig enklere å sette opp lekter og gips enn å pusse.
Dessuten kan du jo trekke strøm bak gipsplaten.
På naboens kjeller har det stått trelekter med en stripe tjærepapp mot leca i mange herrens år, og de ser ut som nye nå når han rev bort gipsen. Så jeg tror ikke det er noen fare å bruke trelekter.
Men trenger du ikke å rette opp veggen og har råd til å kjøpe metalllekter...så er det vel å være på den sikre siden!
/Henke
Dessuten kan du jo trekke strøm bak gipsplaten.
På naboens kjeller har det stått trelekter med en stripe tjærepapp mot leca i mange herrens år, og de ser ut som nye nå når han rev bort gipsen. Så jeg tror ikke det er noen fare å bruke trelekter.
Men trenger du ikke å rette opp veggen og har råd til å kjøpe metalllekter...så er det vel å være på den sikre siden!
/Henke
Hmm, to forskjellige svar - jeg ble ikke noe klokere av det 
Helt klart er det dog at jeg skal rive bort de eksisterende trelektene som IKKE har noe tjæreplate bak.
Jeg må også rive bort trappen som i dag sitter i trelektene
Det billigste burde altså være puss og det enkleste plater + gips?
Hvor vanskelig er det egentlig å pusse Leca-vegger hvis man aldri har gjort det før?
Rommet vi snakker om er ca 15m2 og skal brukes som lager.
Helt klart er det dog at jeg skal rive bort de eksisterende trelektene som IKKE har noe tjæreplate bak.
Jeg må også rive bort trappen som i dag sitter i trelektene
Det billigste burde altså være puss og det enkleste plater + gips?
Hvor vanskelig er det egentlig å pusse Leca-vegger hvis man aldri har gjort det før?
Rommet vi snakker om er ca 15m2 og skal brukes som lager.
Har man litt følelse så er det ikke så vanskelig å utføre. Vanskeligere er det vel å få til riktig konsistens om man aldri har sett eller gjort en pussing. Jeg er ingen ekspert heller, men har pusset mine innvendige vegger i huset (leca vegger). Jeg gjør så at jeg blander til et pussmørtel som har en del mursement A og 3 deler pussand. Det finnes sikkert andre som har andre oppskrifter. Konsistensen skal ikke være for løs og helst ikke for hard. Dvs. den skal ikke være for rennende og ikke som for hardkokt havregrøt. Blir den for hard så tilsett litt mer vann, og for løs litt mer sand. Når den er klar så pleier jeg i en bøtte blande vann med mursement for å med en kost børste dette på veggen først og la det tørke en stund. Deretter er det bare å ta en stor bredsparkel el. lignende og trykke på pussen på veggen i en oppadgående jevn bevegelse. Til slutt jevner man ut.Ubbe skrev:
er svak for gipsmørtel ellers, spesielt siden jeg vil ha ujevne vegger i de to rommene i kjelleren som jeg kommer til å innrede...
helsparkler på stygt, så river jeg av de verste kantene når det har tørket... blir litt som husvegger i Hellas, hvitt og litt ujevnt "pent" liksom
en sekk g66 25kilo koster ca 150 kr, kreves ca 3 sekker til et rom på 15m2
helsparkler på stygt, så river jeg av de verste kantene når det har tørket... blir litt som husvegger i Hellas, hvitt og litt ujevnt "pent" liksom
en sekk g66 25kilo koster ca 150 kr, kreves ca 3 sekker til et rom på 15m2
Skal man begynne med å slemme veggen eller går det an å legge puss direkte ?Strisak skrev:Har man litt følelse så er det ikke så vanskelig å utføre. Vanskeligere er det vel å få til riktig konsistens om man aldri har sett eller gjort en pussing. Jeg er ingen ekspert heller men har pusset mine innvendige vegger i huset (leca vegger). Jeg gjør så at jeg blander til en pussmørtel som har en del muresement A og 3 deler pussesand. Finnes sikkert andre som har andre oppskrifter. Konsistensen skal ikke være for løs og helst ikke for hard. Dvs den skal ikke være for rennende og ikke som for hardkokt havregrøt. Blir den for hard så tilsett litt vann til og for løs litt mer sand. Når den er klar så pleier jeg i en bøtte blande vann med muresement for å med en børste børste dette på veggen før og la det tørke en stund. Så er det bare å ta en stor bredsparkel el. lignende og trykke på pussen på veggen i en oppadgående jevn bevegelse. Til slutt så jevner man ut.
Som sagt, jeg er ingen ekspert på området men jeg "slammer" med en blanding av vann & sement før. Det funker sikkert uten slamming også. Men å fukte lecan før med vann så ikke lecanen suger ut alt vannet fra pussmørtelen for raskt anbefales.
For opplysning så må man ikke slamme en lecavegg før den skal pusses. Men som forrige taler sa, vann den godt!
Hmm, det var en god idé med å frese inn kabler og bokserroli skrev:
Da kommer naturligvis et oppfølgingsspørsmål på det, hva slags verktøy bruker man til det?
Selv bruker jeg bare A, dvs man blander sand selv.
1 del mørtel og 3-4 deler sand pleier jeg å ta. Funker sikkert med å ta litt + eller - på sanden også.
C skal vel være den ferdigblandede som man bare tilsetter vann i.
B vet jeg faktisk ikke hva det står for.
Når det gjelder frese så kan man leie en slik fres hos egentlig hvilken utleier som helst. Er det ikke mye som skal freses så kanskje det holder med et stemjern som man kan ofre til å hugge med i lecan.
1 del mørtel og 3-4 deler sand pleier jeg å ta. Funker sikkert med å ta litt + eller - på sanden også.
C skal vel være den ferdigblandede som man bare tilsetter vann i.
B vet jeg faktisk ikke hva det står for.
Når det gjelder frese så kan man leie en slik fres hos egentlig hvilken utleier som helst. Er det ikke mye som skal freses så kanskje det holder med et stemjern som man kan ofre til å hugge med i lecan.