Hei!!

Jeg holder på å rive et garderobeskap i andre etasje i huset mitt som er bygget ca. 1910. Inne i skapet sitter det et flattjern som er festet i gulvet og i veggen. (ca. 45 graders helling.) I veggen er det festet i bjelken som takstolene ligger på. Det har sittet et liknende flattjern på motsatt side av huset, men det er avsaget ved gulvet og fjernet fra veggen før jeg kjøpte huset. Spørsmålet er nå om jeg tør å fjerne den andre også for å skape mer plass i rommet.

Hva kan skje hvis jeg fjerner den?? Finnes det noen alternativer til flattjernet. Kan man flytte det ca. 50 centimeter??

Prøv å ta et bilde, så vi kan hjelpe deg. :)

Skal prøve å fikse et bilde. Hadde en snekker(arbeidsleder riktignok) som så på det og han trodde det skulle være nok å sette et nytt flattjern med franskskrue litt lenger bort. Han sa at det satt der mest for at hvis det blir trykk ovenfra så skal ikke veggen bevege seg utover. Kan det stemme?? Jaja skal fikse bilde uansett.

Riccie skrev:
Skal prøve å fikse et bilde. Hadde en snekker (arbeidsleder i og for seg) som så på det og han trodde det skulle holde å sette et nytt flattstål med fransk skrue litt lenger bort. Han sa at det satt der mest for at hvis det blir trykk ovenfra så skal ikke veggen bevege seg utover. Kan det stemme?? Jaja skal fikse bilde uansett.
Høres ut som en logisk forklaring. Trykket fra taket, spesielt om det ligger snø på, kan bli enormt stort.
Resultatet blir da at veggene presses utover dersom ingenting holder dem på plass. Et bilde er nok uansett på sin plass.

Uklare bilder, men jeg tror det synes

• En del av et rom under renovering med trebord, et hull i gulvet og noen verktøy og materialer langs veggen.
  • En uskarp bilde av en brekkstang som brukes til å fjerne treverk i et bygg eller renoveringsprosjekt.
  • Gulvplanker med treflis og en bjelke, verktøy delvis synlig i det ene hjørnet.
  • Loftrom under konstruksjon med synlige trebjelker og gulv. Delvis avrevet tapet på veggen til venstre.
Vanlig fra 1850 til 1910 omtrent.
Noen tør å fjerne dem, andre ikke, lurer på hva forsikringsselskapet ville sagt om det skjedde noe ...
Man kunne kanskje sage av den og sveise på en mer gunstig vinkel for det er jo festet som er den mest kritiske delen.

Det jeg skulle ønske å gjøre er å flytte jernet nærmere veggen som er bak på bilde 4. I min fantasi burde det vel være mulig å ta et overdimensjonert flattjern som man bøyer til så det får samme helling som det eksisterende jernet. Deretter monterer man det med et par solide fransk skruer i gulvet og i stenderen på veggen. Deretter sagar man av det eksisterende jernet. Jeg våger nok ikke å fjerne det uten å kompensere på en eller annen måte.

Er det noen som har en annen løsning eller er det rett og slett dumt å gå løs på det i det hele tatt??

rent krast, tror jeg det ser ut som at de holder takstolen slik at den ikke "sklir ut" ved hard belastning.
selv ville jeg ikke nøle med å fjerne den nå i løpet av sommeren, men å finne en annen løsning
for å hindre at de sklir når det blåser og snør, er noe jeg ville gjort.

å få ting til å holde finnes det millioner av måter å løse, men det enkleste er å flytte jernet nærmere veggen.
men å fjerne den helt ville jeg definitivt ikke gjort, og jeg ville nok ha sjekket over også den andre siden...

ingenting annet som virkelig holder takstolen "utover" ellers...

Nei altså jernet sitter ikke i selve takstolen men i regelen/stokken under takstolen. Når det gjelder den andre siden så har vi gjort en utbygging der nå, så der er det løst på en annen måte. Jernet var bortskjært da vi flyttet inn og da fantes ikke utbyggingen.

Mikael_L
Jeg synes jernet virker å være helt nødvendig for at takstolen sammen med det forhøyede vegglivet skal fungere. Det ser ut til å være jernets oppgave å forhindre stokken under takstolen i å kalve ut når taklasten øker (av snø og vind).

Jeg ville virkelig ikke våge å fjerne jernet før noen jeg vet har 100% kontroll på denne konstruksjonen lover at det fungerer.

akkurat det jeg mente.
overdelen av veien blir en del av takstolen da denne sitter
i selve stolen og bjelkelaget ligger lenger ned enn selve takstolen gjør at
det ikke er noe som holder imot fra taket om det blir store påkjenninger.

fjerne de går men du må forsterke opp det på en annen måte
for at de virkelig skal fungere som det er tenkt...

sikkert kan fungere, men like gjerne ikke...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.