Jeg holder på å ordne et grovere verksted i en garasje. På taket ligger det eternittak med asbest. Sikkert minst 60 år gamle. De har sprukket litt og lekker inn, og jeg har tenkt å legge lekter over dem og legge takplater over lektene. For å feste lektene har jeg tenkt å bore gjennom eternittakene og feste skruer i de lektene som eternittakene ligger på.

Dog er jeg litt nervøs for å bore i eternitten og lurer på om dette er en god idé. Jeg har kjøpt vernedrakt og munnbind med P3-filter og tenker å dekke hele kroppen samt spraye vann når jeg borer slik at det ikke støver. Men spørsmålet er: tør jeg å være i verkstedet etter dette?

Det er heller ikke lett å rengjøre der siden det er betong og jordgulv. Hvordan bør jeg tenke rundt dette?

Det beste hadde kanskje vært å fjerne eternitten helt. Og ansette et firma for dette og deretter sette opp nye lekter og sette opp takplaten. Eller er jeg overdreven forsiktig? Jeg vil jo ikke være nervøs når jeg står der inne og jobber etter at jeg har tettet taket.

Ta på deg din drakt og maske og begynn å bore.. det er nøyaktig det verneutstyret proffene bruker som utsettes for asbest 40 timer i uken i flere år!

Alt med asbest er så oppjaget, og folk tror at man dør etter en uke hvis man berører asbest..

Kast masken og drakten etterpå, så trenger du ikke bekymre deg.

Gjør det riktig og ta ned eternitten.

Ja du høres overdrevent forsiktig ut.
Jeg hadde nok vært på taket iført shorts og boret.
Den eventuelle lilla mengden støv som boringen forårsaker er sannsynligvis mindre farlig enn å befinne seg i Stockholms sentrum et døgn.
Og hvordan støvet i så fall kunne komme inn i verkstedet og besmitte det slik at det blir livsfarlig å oppholde seg i, er for meg en gåte.

• Liker
Myrstacken og 2 andre
  • Laddar…
Men skal jeg jo være i garasjen også er tanken og jobbe ... tør jeg engang være der uten verneklær etter jeg har boret i platene

Men hva skulle kunne skje. Du borer noen små hull. Støvet går oppover ut i friluften.
Du sitter jo ikke med nesen over hullene og sniffer inn støvet. Om nå en liten prosent av støvet kommer inn så vil det neppe utgjøre noen fare.
Det er ikke plutonium du har i taket.

Enklest er vel å la være å bore og bare skru rett gjennom platene. De er så tynne at normal skrue går rett igjennom. Skulle tro at det også går fint å spikre fast lektene med femtoms spiker. Da støver det ingenting og asbestplater er jo velarbeidede, hvilket er asbestens funksjon, så de revner ikke bare fordi du slår solide spiker gjennom dem.

P pota skrev:
Jeg holder på å ordne et grovere verksted i en garasje. På taket ligger eternittplater med asbest da. Sikkert minst 60 år gamle. De har sprukket litt og lekker inn, og jeg har tenkt å legge lekter ovenpå dem og legge takplater over lektene. For å feste lektene har jeg tenkt å bore gjennom eternittplatene og feste skruer i de lekter eternittplatene ligger på.

Dog er jeg litt nervøs for å bore i eternitten og lurer på om dette er en god idé. Jeg har kjøpt vernedrakt og munnbind med P3 filter og tenker å dekke hele kroppen samt spraye vann når jeg borer så det ikke støver. Men spørsmålet er: tør jeg være i verkstedet etter dette?

Det er heller ikke helt lett å rengjøre der da det er betong og jordgulv. Hvordan bør jeg tenke rundt dette?

Best hadde kanskje vært å fjerne eternitten helt. Og ansette et firma for dette og deretter sette opp nye lekter og sette opp takplatene. Eller er jeg overdrevent forsiktig? Jeg vil jo ikke være nervøs når jeg står der inne og jobber etter jeg har tetta taket
Så lenge du ikke holder på å bore i 30 år er det ingen risiko!
Det ligger flere tonn med asbest i Oslos t-baner da det har vært asbest i bremsebeleggene de første 50 årene, like ens med alle bremsebelegg i biler før 1982, men når man sluttet i t-banen vet jeg ikke.
Hvor enn du befinner deg på kloden så puster du inn asbest i hvert åndedrag og menneskeheten dør ikke av det!
Så det er rolig.

• Liker
GoC og 1 annen
  • Laddar…
Myrstacken
Kjør så det ryker....

• Haha
1
  • Laddar…
Det var når jeg leste blant annet på arbeidsmiljøverkets nettside som jeg ble litt bekymret:
når man sager, sliper, utfører hulltaking eller borer, frigjøres store mengder asbestfibrer og høye asbestkonsentrasjoner dannes i luften.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

Derfor jeg begynte å fundere på om det er så klokt å bore i platene da jeg planlegger å ha garasjen som verkstedet og dermed være der en hel del ...

• Liker
fiskbuggaren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gjør det skikkelig og ta ned eterniten.
Enig med @useless, fjern eterniten og bygg det nye taket ordentlig!

For 45 år siden boret og saget jeg eternittplater på veggen av vårt daværende hus ved ombygging og renovering.
Og for 37 år siden tok jeg ned all eterniten og sendte den til tippen da vi byttet tilbake til trepanel.
Og jeg lever fortsatt som dere kanskje forstår :)

• Liker
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
P pota skrev:
Det var når jeg leste blant annet på arnetsmiljøverkets hjemmeside at jeg ble litt bekymret:
når man sager, sliper, utfører hulltagning eller borer, frigjøres store mengder asbestfibre og høye asbestkonsentrasjoner dannes i luften.
[lenke]

Derfor begynte jeg å tenke på om det er så klokt å bore i platene da jeg planlegger å ha garasjen som verkstedet, og dermed være der en hel del ...
Er du bekymret allerede så bør du nok la være å lese verkets anbefalinger om hvordan man skal oppføre seg og beskytte seg når man kapper og kløyver tre...

Men anbefalingene er jo først og fremst for folk som jobber med asbest hele tiden, eller i alle fall ofte. Jeg synes likevel at man skal ha respekt for asbest og iverksette enkle beskyttelsestiltak. Som å beskytte seg med maske, kanskje fukte arbeidsplassen litt for å redusere støvspredningen.

Men om du borer i eternitt en dag hvert 10. år, og gjør det helt uten beskyttelse, uten å sitte og sniffe i deg så mye borestøv du kan, så vil du likevel ikke bli syk. Men skulle du holde på å sniffe i deg borestøv med asbest 8 timer om dagen i 10 år, da kanskje man skal være litt bekymret.

• Liker
Leif i Skåne og 1 annen
  • Laddar…
- Jeg ville ikke bygd inn platene uten å ta ned dem først som sign: useless sier. Ellers flytter man bare problemet inn i fremtiden og gjør det enda vanskeligere.
- Er platene virkelig så sprukne at det ikke går å sparkle og male?
- Om du likevel vil bore kan du legge på en klatt barberskum og bore gjennom. Tørk av etterpå. Det fanger det meste av støvet.

• Liker
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.