Nå har vi vært og sett på flere nybygg fra forskjellige produsenter (og håndverkere!). I to av disse (ulike husfabrikater og håndverkere) har vi lagt merke til at innerveggene er "bølgete" når vi ser ned mot gulvlisten, dvs med jevne mellomrom er ikke innerveggen tett inntil gulvlisten. Det skiller flere mm, og det er ikke noe man må se nøye for å legge merke til, men det synes tydelig. Uten å ha målt ser det ut som at glipen godt kan være med avstand 60 cm, altså at skruingen av innerveggens gips er for hard. Eller så er det motsatt, at der gipsen ligger tett inntil er lekten mens der det er glippe, svaier gipsen innover. Er det noen som forstår min litt utydelige beskrivelse? ;) Vi føler ikke at dette er akseptabelt i et nybygd hus som er satt opp av håndverkere! Kan dette unngås med osb-plater også i innerveggene? Dere som har erfaring med å bygge, hva sier dere? Hva er deres erfaring?
I ettertid skulle vi ha spurt om det er osb i innerveggene på husene der vi har sett at det "bølger" mot gulvlisten.

Når veggene bølger som du sier så kan det være virket som ikke holder mål
ulike dimensjoner,, eller bare slurv ... gipsen følger regelen når den skrus opp.
Enig med deg, hvis de nå er proffene dvs...
Eti...

Om jeg forstår riktig på din beskrivelse.
Så kan det være metallstendere og de er først skrudd sammen så skruhodene stikker utenfor stenderen
så skrur man fast gipsplaten og da "ri" den på skruhodene som sitter ved stenderne
så er gipsplaten skrudd i metallstenderen i gulvet og taket og vil da bule inn mellom stenderne.

Krillew skrev:
Om jeg forstår riktig på din beskrivelse. Så kan det være metallstendere og de er først skrudd sammen så skruehodene stikker utenfor stenderne, deretter skrur man fast gipsplaten og da "rider" den på skruehodene som sitter ved stenderne. Deretter er gipsplaten skrudd fast i metallstenderen i gulvet og taket og vil da bøye inn mellom stenderne.
Ok. Men da er spørsmålet; ville dette avhjelpes med OSB bak gipsen, eller blir effekten den samme uansett?

Det kanskje rett og slett er fasingen på gipsplatene som man ikke har sparklet opp ordentlig?

Gipsskivenes vertikale ender er jo avfasede for at man skal kunne sparkle skjøtene uten at det blir en "bump" langs skjøten. Kan det muligens være så at maleren har slurvet med å sparkle igjen denne innbuktningen helt ned til gulvet?

Finnes nok mange mulige årsaker til dette. Vi har spon bak gipsen, og det er likevel slik i vårt hus her og der. Vet ikke om det går an å si at det er hver 60. cm akkurat, dog.

Kan nok ha med listetypen i seg selv å gjøre også? Vi har veldig tykke og stive lister, plasmalte. Er det tynne lister antar jeg at de er lettere bøye litt noen millimeter mot veggen så det kanskje for øyet oppfattes som rett?

Men jeg er enig med deg, jeg hadde også høyere forventninger til hvordan det skulle se ut. Men har vanskelig for å bedømme hva man "kan regne med", og hva som skyldes at de ikke har vært tilstrekkelig nøye når de har spikret dem osv.

Man skal dog ikke ha overdreven tro på hvor bra ting gjøres bare fordi det er håndverkere (såkalte proffer) som gjør det. Det er noe jeg har lært meg under vår reise. De har antagelig ikke tid til å være like nøye som man selv hadde vært. I det minste langt ifra alle....

Fenomenet du beskriver er du nær løsningen på selv om jeg forstod deg rett. Gipsen er skrudd på stendere av tre eller stål med c/c 450mm (noen ganger c/c 600mm ved yttervegg) som platen da hviler mot, men på gulvet ligger naturligvis også svillen som platen ligger an mot, men der skrur man ikke. Og siden stendere aldri er på millimeteren like når det gjelder tre, og ved stålstendere så er faktisk stenderen stukket ned i svillen og da får du dobbel ståltykkelse der, så vil gipsen ride på disse punktene. Legg til sparkelen i skjøtene som bygger litt, så har du en bølgende vegg .......................Om dette er akseptabelt for deg eller ikke er irrelevant for håndverkeren siden håndverkerens avtale er med husleverandøren, og der reguleres disse toleransene ifølge AMA som tillater ganske mye i veggers toleranser hva gjelder retthet. Du får unnskylde tekstmengden, men byggahus forum tillater meg ikke å bryte linjer av en eller annen jævla grunn :)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.