Hei på dere!

Jeg trenger litt hjelp og synspunkter fra dere kunnskapsrike hjemmesnekkere.

For noen uker siden innså jeg og min samboer at badet ikke holder mål, flisene i dusjen hadde løsnet og tatt med seg tetningssjiktet så den er helt ubrukelig. Siden badet er veldig lite, vil vi nå i forbindelse med dette bygge ut, og det er her vi begynner å bli fundersomme. Veggen vi vil rive er en original stående spontet vegg (170*80 mm planke) i en speilvendt L form (på tegningen), for deretter å regulere opp ny vegg så badet blir mer eller mindre firkantet.

Med tanke på at det fortsatt er helg, er det ikke lett å få tak i noen som kan dette med bærende konstruksjon, så vi vender oss nå til dere i stedet så lenge og hva dere tror og tenker, om noen av veggene kan være bærende, eller om det er fritt fram å sage ned begge veggene allerede i kveld :D

På det ene bildet kan man se en bjelke oppå de stående plankene, men den slutter der veggen slutter, så spørsmålet er om den bærer noe, pluss at det i taket er spor etter en gammel originalvegg siden huset ble bygd. Vi bor i et hus med kjeller og to etasjer, og dette gjelder midtplanet. På min tegning er det en rød strek der veggen gikk før en gang i tiden. Bare for å ha det sagt, så er det en vegg i overetasjen nøyaktig ovenfor de to jeg vil rive.

Trolig er det veldig uklart forklart, men jeg håper det skal være mulig å forstå litt av infoen iallfall :)
Legger også ved bilder av de to småveggene vi gjerne vil kvitte oss med (bjelken er merket med en blå strek).

Har forståelse for at det er vanskelig å avgjøre slikt kun ved å se på bilder, men er takknemlig for deres tanker og funderinger iallfall, mest fordi det hadde vært gøy å få starte allerede i kveld/i morgen.

MVH // Hvdv

• Plantegning som viser husets midtplan, med markering av originale og planlagte vegger i badet, samt bjelkelagets retning.
  • Vegger av stående planker og blå markert bjelke i et rom under renovering. Veggene har synlig slitasje og deler av en plante i forkant.
  • Vegg med rør og eksponerte treplanker i et bad under renovering, kledningen er fjernet og en bjelke merket med blått strekk markerer en mulig bærende struktur.
da det fremgikk dårlig av bildet så vil jeg bare presisere at den grå firkanten på bildet er murstocken.

så som jeg forstår din tegning ville jeg si at l-delen av L:et fortsatt er bærende da man ved riving av bærende på de byggene jeg har vært på, etterlater slike biter. siste jeg var på, ble gulvet litt svaiende i andre etasje da de tok bort litt mye.. men men vi får se om det løser seg med denne renovering da det ikke er klart ennå.. eller vi får bygge opp veggen igjen ^^

Jeg ville heller ikke turt å rive veggen helt siden det er en del av en originalvegg som ligger sentralt i huset mot murstocken. Men det virker som om dere har ganske bra plass over innertaket. Går det an å senke det noen cm til så kanskje det går an å veksle av med en bærende limträbalk og på den måten fjerne veggen?

Det var litt som man mistenkte da, dumt å ta sjanser når man gjerne vil ha overetasjen der oppe. Høyden er vi ikke så låst på da vi har 2,50 totalt i takhøyde, innertaket der nå skal vekk og så blir det uansett spotter osv så takhøyden kan gjerne være litt lavere.

Hvem skal man kontakte for å få gjort en sånn jobb, holder det med en snekker, eller skal man også kontakte en form for bygningsingeniør som kan regne litt og så overlate det til snekkeren?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.