Holder på å gjøre vår inngang litt større. Huset er et blåbetonghus fra 1960.

Vi trenger å få opp de nye veggene, og på et senere tidspunkt kommer vi til å rive opp resten av det eksisterende gulvet i gangen og legge gulvvarme mm. Men jeg har slått bort en vegg mot soverommet nå og lurer på hva som ville være best.

1. På grunn av at det ikke finnes "lekter/gulvåser?" på hvert sted som vår nye vegg skal reises opp til, kan jeg da sage bort de bitene som vises på bildet og skru fast vegg- åsene direkte i betonggulvet?

2. Hvilken isolasjon og byggemåte skal jeg bruke når jeg skal ha gulvvarme senere?

3. Går det greit med tre åser direkte mot betongen når de er over marknivå etc.

4. Veggene - / gulvet, skal de ha noen form for fuktsperre / aldringsbestandig plast eller lignende?

Kan ha glemt noe, men spør gjerne.

De røde er det jeg har tatt bort nå, og de blå er hvor den nye veggen skal bygges opp. Grunnen til at jeg tok bort det meste er fordi de er blåbetongblokker, så tok bort så mye jeg kunne ved dette prosjektet.

Planløsning over entré og soverom med markering av hvor ny vegg skal bygges og fra hvor gammel vegg er fjernet, vises med røde striper. Plan over hus med markering for ny vegg mellom hall og soverom. Blå linjer viser hvor veggen skal bygges.

Slik ser gulvet ut under de forrige garderobene. Bildet er tatt fra soverommet så dere kan se hvor åsene blir.

Gulv med fjernet garderobe, synlige trebjelker, sagflis spredt rundt. Verktøy inkludert hammer og spade i nærheten. Byggefase i boligrenovasjon.

Mvh Henke

I prinsippet flytter du kun veggen som nå er bak skapene. Du kan da gjøre det som det så ut fra begynnelsen, for der under trenger du sannsynligvis ikke gulvvarme.

Jo de kommer jo til å trengs gulvvarme for skoene man tar av og så. Det kommer jo ikke til å være noen garderobe der, og den gamle veggen var jo betongblokk så er ikke på samme byggemåte som å sette opp stendere, og det er der jeg ikke vet hvordan jeg skal gå frem.

Nå henger jeg med. Trodde at du skulle stille nye garderober, men vende dem mot hallen i stedet. Er det 600mm CC mellom stenderne så kan du legge 22 mm gulvspon. Så kan du reise en vegg og kle den med OSB-plate og gips. Unødvendig å bygge veggen fra betonggulvet, for du kan kanskje få nye ideer en dag og vil da ta bort den veggen.

Hvordan gjør jeg da mot den andre siden? Altså der den nye veggen bøyer opp og deretter til venstre. For der finnes det ingen stendere som sponplaten kan ligge på. Derfor hadde jeg tanken om å stendere direkte fra betongen. Men hvis man ser bort fra at man på et senere stadium ikke kan endre veggen uten å bryte opp gulvet. Er da den oppbyggingen en mulighet, og hva bør jeg tenke på da?

Mvh Henke

Du kan legge nye lekter lik dem som allerede finnes, for å få et solid underlag for gulvplatene. Bare sørg for at det blir samme nivå på de nye og gamle lektene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.