Som vedlagt bilde viser, holder jeg på å renovere kjøkkenet. I forbindelse med dette skal vi utvide døråpningen med cirka 20 cm til venstre. Den gamle dørkarmen er allerede borte, og når alt er klart, skal det være en døråpning der med rette hjørner.
Veggen er bygget av lettbetongblokker som er 7 cm tykke, og jeg var akkurat klar til å sette tigersagen i veggen da jeg begynte å fundere over hvordan blokkene over døråpningen er festet. De er jo ikke understøttet nedenfra. Jeg vil selvfølgelig ikke at det begynner å regne blokker ovenfra når jeg utvider døren. Mitt spørsmål er altså: hvordan gjør man det? Trenger man å feste blokkene over døråpningen på noen måte? Skal man sage på en spesiell måte? Jeg så på de eksisterende blokkene som sitter over døren, og jeg kan ane en slags metallstift eller lignende som sitter nedenfra og opp i blokken, men jeg er usikker på hva det er.
Veggen er bygget av lettbetongblokker som er 7 cm tykke, og jeg var akkurat klar til å sette tigersagen i veggen da jeg begynte å fundere over hvordan blokkene over døråpningen er festet. De er jo ikke understøttet nedenfra. Jeg vil selvfølgelig ikke at det begynner å regne blokker ovenfra når jeg utvider døren. Mitt spørsmål er altså: hvordan gjør man det? Trenger man å feste blokkene over døråpningen på noen måte? Skal man sage på en spesiell måte? Jeg så på de eksisterende blokkene som sitter over døren, og jeg kan ane en slags metallstift eller lignende som sitter nedenfra og opp i blokken, men jeg er usikker på hva det er.
Takk for innspill. Den rettvinklete "valvet" jeg har sett på vil nok ikke gi så mye støtte vil jeg tro da det bare er ment å limes på. Se lenke nedenfor. Men jeg er kanskje bekymret uten grunn. Jeg har dårlig erfaring med denne typen arbeid.
http://static1.bygghemma.se/files/6b5d65b9-3947-4511-8097-c88d9c845fcc/monteringsanvisning.pdf
http://static1.bygghemma.se/files/6b5d65b9-3947-4511-8097-c88d9c845fcc/monteringsanvisning.pdf
Stiften som du ser er nok armeringsjern av tynnere modell, i alle fall er det slik i mine veggblokker. Skjøtene mellom blokkene er limt og forsterket med små metallplater som er slått inn i blokkenes sider, omtrent som kjeksene som brukes for å skjøte sammen treplater. Det er nok tryggest å ha noe støtte under når du sager, det blir mye vibrasjoner når du skal sage gjennom armeringen.
Høres lovende ut. Jeg skal undersøke om det er armeringsjern / metallvinkler når jeg kommer hjem. Er det tilfellet føles det ikke som om noe kommer til å rase når jeg vel har saget ferdig. Kjøpte nye tigersagblad for betong/metall i dag så nå j-vlar. 
Klikk her for å svare