Hei, her kommer mitt første spørsmål på forumet.

Jeg holder på å renovere leiligheten min og skal utvide to innedører. Dørene skal bort og erstattes med portaler (firkantede, altså ikke pizzeriabue). Veggene er ca 10cm tykke hvorav ca 15mm på hver side er en form for porøs puss. Materialet i midten, ca 7cm tykt, er en form for betong og er betydelig hardere. Huset er fra 50-tallet.

Så til spørsmålet. Hvordan gjør man dette best? Vinkelsliper, tigersag, eller kan man kanskje til og med gjøre det med en form for håndsag når det er en relativt tynn vegg. Jeg vet at det støver mye når man sager i betong men det er ikke et stort problem siden hele leiligheten gjøres om. Det ville dog vært veldig bra om man kan slippe å sage med vannkjøling.

AXS
Er veggen bærende på noen måte?

Nei, veggen er ikke bærende.

AXS
Okei, hva bra!

Personlig ville jeg først ha fjernet det porøse 1-2dm innenfor selve snittet skal legges.
Dette for å komme til bedre senere. Forslagsvis med så mye håndkraft som mulig.

Så er det nok noe med diamantklinge som du leier og skjærer betongen med.
Skjær ikke alt på en gang, men ett stykke om gangen og fjern betongen.
Ellers stor rasrisiko og risiko for skader!

Jeg testet å sage litt i veggen med en vanlig håndsag, og det gikk ganske bra, så materialet i midten var ikke så hardt som jeg først trodde. Det ser ut som lettbetong med teglknus i, noen som vet hva det kan være for materiale?

Nå føles festingen av bjelkene (de nye dørkarmene) i veggen som et større problem enn selve sagingen. Jeg mistenker at risikoen for sprekkdannelse er ganske stor når veggen er såpass porøs? Noen tips? Bore, plugge og skru?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.