Er det ikke litt vel kjepphøyt å påstå at ens produkter varer i evighet i tørr lagring? - Jeg mener, har de sjekket? - Hvis man sparer emballasjen med den teksten så ville de jo rent teoretisk ha et konstruksjonsansvar om 100 år?? - Ofte pleier produsenter å fraskrive seg så mye som mulig, føles litt farlig å ha den teksten på sine produkter..
MVH: Marcus
Ps. Brukte en 2-3 år gammel åpnet fix-pose fra bostik og ganske riktig.. det tok typ 3-4 ganger så lang tid å herde men så var det steinhardt.. brukte det til å feste gulvsluken i riktig posisjon før støping så det var ikke så kritisk Ds.
Er det ikke litt vel kjepphøyt å påstå at ens produkter holder i evighet i tørr lagring? - Jeg mener, har de sjekket?...
Alle produsenter som ønsker en spesifikk (lang) holdbarhetstid på sitt produkt bruker seg av Svante Arrhenius gamle formel. Man observerer og måler over en kortere bestemt tid og kan deretter ekstrapolere frem en ønsket grenseverdi.
Som påpekt i tråden ser det altså ut til å være hovedsakelig kromreduksjonen samt risikoen for at gammelt flytsparkel gir opphav til allergiske reaksjoner som er årsaken til den korte utløpsdatoen og ikke at sparklingens egenskaper på noen annen måte raskt forverres.
Gjorde akkurat et eksperiment med finja avrettingsmasse som hadde stått et år over tiden. Kan konstatere at det ikke er opplagt at den herder som den skal, selv om det går mye langsommere. I samme takt som det tar for vannet å fordampe. I mitt eksperiment presset vannet i sparkelmassen seg opp på overflaten der det fløt som et lokk for massen under. Når vannet først hadde fordampet (tar lang tid hvis du blander en 20 kg pose med 3,5 L vann), var massen fortsatt myk og ujevn. Ikke i det hele tatt det jevne resultatet vannoverflaten ga inntrykk av. Det var bare å ta spaden og skyfle opp. Lot imidlertid en klump være igjen for å tørke helt. Men den manglet tilfredsstillende fasthet og smuldret en del. Så med hånden på hjertet vet jeg ikke om jeg tør å tro at det bare er den tilsatte sulfinsyren med hensikt å forhindre allergiske reaksjoner som går ut. Det ser ut til å være andre ting som skjer med fastheten og herdingen også. Gjorde et nytt forsøk med fersk flytsparkel og fikk en glatt form som var gangbar på ca 1,5 time. Dessuten kunne den formes i fall ca 15-20 min etter blanding uten å etterlate ujevne spor. For meg taler dette eksperimentet et tydelig språk. Men det er likevel leit å kaste eldre poser. Vet at i eksempelvis betong tilsetter man herdemiddel i forbindelse med at man pumper det ut for at betongen skal herdes. Da ville det vært håpefullt om det var mulig å resirkulere gammel sement hos produsenten eller kjøpsstedet, men er usikker på om det går.
Jeg kjøpte Combimix CM920 flytavretting i fjor fra Bauhaus. Den har 6 måneders holdbarhet og var 6 måneder for gammel da jeg handlet og fløt gulvet. Visste da selvfølgelig ikke at den var utgått.
Det tok lang tid å brenne og ga store fargevariasjoner, noe som ikke var akseptabelt da det skulle bli sliteflate. Fikk ny avrettingsmasse av Bauhaus, pigget bort og gjorde det om igjen, og det ble kjempebra.
i romtemperatur
settlimmet test å lime sammen et par biter med litt forskyvning og la det herde i et døgn og så prøv å dele bitene
silikon legg ut en liten streng og vent et døgn er det fortsatt klissete da så la tuben være i gjenvinningen