37.169 lest ·
25 svar
37k lest
25 svar
Utløpt flytsparkel/fiks/fug - erfaringer?
Kjøpte flytsparkel (LIP 226), fix (LIP multi) og fug (Kiilto klinker samt kakelfug) i mars i fjor for å ha til baderomsrenoveringen. Denne har nå trukket ut på tiden og nå når jeg skal til å flytsparke får jeg høre at det tydeligvis er en begrenset holdbarhet på produktene...
Blir trøtt.
Flytsparkelen er produsert feb 07 og har 6 mnd holdbarhet, fixet er produsert i okt 06 og har 1 års holdbarhet, fugen er produsert i des 06 og har 1 års holdbarhet. Kan man bruke disse likevel eller er det bare å kjøpe nytt? Vil jo ikke at gulvet skal miste bæreevne, platene skal løsne fra veggene eller at fugene blir flekkete.
Blir trøtt.
Flytsparkelen er produsert feb 07 og har 6 mnd holdbarhet, fixet er produsert i okt 06 og har 1 års holdbarhet, fugen er produsert i des 06 og har 1 års holdbarhet. Kan man bruke disse likevel eller er det bare å kjøpe nytt? Vil jo ikke at gulvet skal miste bæreevne, platene skal løsne fra veggene eller at fugene blir flekkete.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 innlegg
Generelt sett så er "holdbarheten" på fix og fugemasse ikke annet enn den tiden det ikke risikerer å gi allergiske reaksjoner ved håndtering. Husker ikke akkurat nå, men man har tilsatt en jernforbindelse som skal holde kromforbindelser i sjakk. Pleier å holde 12-18 måneder. Når den tiden har gått ut, bør man ta på seg vernehansker hvis man har sensitiv hud eller lett får eksem. Bruken i seg selv er like bra som når det var nyprodusert.
Når det gjelder flytsparkel er jeg usikker.
Når det gjelder flytsparkel er jeg usikker.
Snakket nettopp med en selger på en gulvbedrift, og han mente at det ikke skulle være noen som helst problemer. Det som skjedde var tydeligvis at det kan ta litt lenger tid før det tørker, men det er også alt. Produktets egenskaper ble ikke endret i følge ham. Når det gjelder silikon, så er det vel ikke av samme betydning da det ikke påvirker tettheten eller konstruksjonen på samme måte.
Jeg vet av erfaring at flytsparkel er kjedelig når den har gått ut på dato. Det tar evigheter før den tørker. Jeg og en flisleggerkompis skulle legge om et bad hjemme, og da hadde jeg ikke nok fersk flyt, så vi måtte ta en sekk som var noen år gammel. Alt tørket som vanlig - unntatt akkurat området der vi hadde brukt den sekken.. 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 innlegg
Silikon, selv uåpnet har også en lengste holdbarhetstid. Gjorde selv feilen å bruke Höganäs-silikon som var et halvt år for gammelt (uåpnet). Det tørket ikke engang etter tre uker, men var fortsatt klissete. Måtte skrape bort dritten, og det var ikke lett arbeid. Heldigvis fikset aceton det meste ettersom det ikke var herdet.Farzan skrev:
Styx, hvordan ble resultatet da? Merket dere noen forskjell? Tid har jeg men ikke penger
Der må jeg si at du tar feil.Johan Gunverth skrev:Generelt sett så er "holdbarheten" på fix og fuging ikke annet enn den tiden det ikke risikerer å gi allergiske reaksjoner ved håndtering. Husker ikke akkurat nå, men man har tilsatt en jernforbindelse som skal holde kromforbindelser i sjakk. Pleier å rekke 12-18 måneder. Når den tiden er ute bør man ta på seg vernehansker hvis man har sensitiv hud eller lett får eksem. Selve mørtelen er like bra som når det var nyprodusert.
Når det gjelder flytsparkel er jeg usikker.
Sement, uansett type, er en ferskvare. Etter en viss tid, (hvor lang = avhengig av type), så mister den i styrke for til slutt å ende i ingenting, og det er også det som gjør at et gammelt sementbasert produkt herder saktere (om det i det hele tatt gjør det). Skal man være pirkete så skal man si: den tørker som den ville ha gjort hvis den ikke hadde hatt bindemiddel i seg, men den herder ikke. Bindemiddelet har mistet sin totale evne noe som også betyr at fastheten ikke blir som den skal eller kanskje til og med uteblir helt.
Risikoen ved å bruke et gammelt produkt er ikke bare at det er allergifremkallende. Fasthet er en stor risiko. Man kan rett og slett ikke stole på et gammelt, utgått produkt. Du kan aldri reklamere på produksjonsfeil om det skulle skje noe. Er du entreprenør så kan det bli dyrt med reklamasjoner fordi du har "ingen i ryggen".
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 innlegg
Opplysningene kommer fra Höganäs i mitt tilfelle. Har selv brukt 12 år gammelt ROT-fix hos faren min, og det ble akkurat like sterkt som nyprodusert fix. Det er flere her på forumet som har fått samme svar om gammel fix/fug fra sine respektive produsenter.ktm250 skrev:Der må jeg si at du tar feil. Cement, uansett sort, er en ferskvare. Etter en viss tid, (hvor lang = avhengig av type), så mister den styrke for til slutt å ende opp i intet, og det er også det som gjør at et gammelt cementbasert produkt herder saktere (om i det hele tatt). Skal man være pirkete så skal man si: den tørker som den ville ha gjort om den ikke hadde bindemidlet i seg, men den herder ikke. Bindemidlet har mistet sin totale evne, hvilket også betyr at styrken ikke blir som den skal eller kanskje til og med helt uteblir. Risikoen ved å bruke et gammelt produkt er ikke bare at det kan forårsake allergi. Styrke er en stor risiko. Man kan rett og slett ikke stole på et gammelt, utgått produkt. Du kan aldri reklamere på produktfeil hvis noe skjer. Er du entreprenør kan det bli dyrt med reklamasjoner fordi du har "ingen i ryggen".
Det er ikke flytsparkel du tenker på når du bruker ordene "tørker" og "herder"?
Sylteruller og gulvgips!
Jeg blir pokker meg gal. Her har jeg slitt og svettet, hatt angst over å måtte kaste bort fix, flyt og fug for 5-6000 kroner og kjøpe nytt. I går var jeg på Krauta i andre ærender da jeg fant et innplastet produktblad for multifixet, og der sto det at "ved tørr lagring er holdbarheten ubegrenset". I produktbladet på deres nettside står det 1 år. http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/multikakelfix.pdf
Gikk ned i kjelleren og leste en gang til på posen. Nå fant jeg informasjonen med liten tekst på siden. "ved tørr lagring er holdbarheten ubegrenset..."
Sint som en fransk bonde så jeg også på flytsparkelen og den lille teksten på siden; "ved tørr lagring er holdbarheten ubegrenset" På Lips produktblad står det 6 måneder...http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/226 fiberspackel.pdf
Hva er feilen med produsentene? Hadde jeg kastet bort alt og så kjøpt nytt unødvendig så hadde jeg nok, etter et raskt besøk hos Lip, fått tilbringe resten av livet i Kumla sikkerhetsbunker.
Er det så vanskelig å få ut riktig info? Dessuten visste ingen av de på Lips support noe om dette og det synes jeg er skikkelig dårlig. Nå sa man på supporten noe i stil med at; "ja vi kan jo ikke ta ansvaret om du har brukt et produkt som har blitt for gammelt"
Det kan jo tydeligvis ikke bli for gammelt!
Mrr.
Jeg blir pokker meg gal. Her har jeg slitt og svettet, hatt angst over å måtte kaste bort fix, flyt og fug for 5-6000 kroner og kjøpe nytt. I går var jeg på Krauta i andre ærender da jeg fant et innplastet produktblad for multifixet, og der sto det at "ved tørr lagring er holdbarheten ubegrenset". I produktbladet på deres nettside står det 1 år. http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/multikakelfix.pdf
Gikk ned i kjelleren og leste en gang til på posen. Nå fant jeg informasjonen med liten tekst på siden. "ved tørr lagring er holdbarheten ubegrenset..."
Sint som en fransk bonde så jeg også på flytsparkelen og den lille teksten på siden; "ved tørr lagring er holdbarheten ubegrenset" På Lips produktblad står det 6 måneder...http://www.lip.dk/Media/PDFSvensk/Produktinformation/226 fiberspackel.pdf
Hva er feilen med produsentene? Hadde jeg kastet bort alt og så kjøpt nytt unødvendig så hadde jeg nok, etter et raskt besøk hos Lip, fått tilbringe resten av livet i Kumla sikkerhetsbunker.
Er det så vanskelig å få ut riktig info? Dessuten visste ingen av de på Lips support noe om dette og det synes jeg er skikkelig dårlig. Nå sa man på supporten noe i stil med at; "ja vi kan jo ikke ta ansvaret om du har brukt et produkt som har blitt for gammelt"
Det kan jo tydeligvis ikke bli for gammelt!
Mrr.
Tørke og herde er to forskjellige ting og gjelder selvfølgelig alle sementbaserte produkter. Om for eksempel en pussmørtel tørker før den har herdet, er det bare å feie bort.
Sier Höganäs at det er ok på deres produkter så er det vel det.
Sier Höganäs at det er ok på deres produkter så er det vel det.
Sementbaserte produkter oppfyller ofte ikke sine forskrifter og egenskaper når det har gått 6 måneder eller mer etter utgått dato, materialet i seg har fortsatt samme ingredienser i posen men egenskapene etter blanding viser seg litt forskjellige.
Et flytsparkel for eksempel kanskje ikke flyter ut like mye, flyttilsetningen har klumpet/bundet seg og gir ikke like stor effekt, en annen effekt kan være forsinket tørketid. Oftest blir ferdig produkt ikke dårligere med tanke på fasthet, men hvem vil sparkel med et sparkel som ikke flyter ut hvis man har kjøpt produktet nettopp for den egenskapen?
MvH jawen
Et flytsparkel for eksempel kanskje ikke flyter ut like mye, flyttilsetningen har klumpet/bundet seg og gir ikke like stor effekt, en annen effekt kan være forsinket tørketid. Oftest blir ferdig produkt ikke dårligere med tanke på fasthet, men hvem vil sparkel med et sparkel som ikke flyter ut hvis man har kjøpt produktet nettopp for den egenskapen?
MvH jawen
Høres ikke helt urimelig ut men om så er tilfelle så skal det selvsagt fremgå på emballasjen. Ubegrenset holdbarhet innebærer i min verden, der jeg bor, at jeg skal kunne ta frem sparklet etter 20 år og det skal flyte og fungere uten problemer.