Siden det begynner å bli for mange hauger med blandet trevirke, er det på tide å bygge et materialstativ for å få orden på alt.
Akkurat som med mye annet, kan et materialstativ bygges enkelt og raskt så vel som avansert og dyrt. Mitt blir mest det førstnevnte, da trevirke fra revet altan kommer til å brukes.
Planen er at det skal bli 5 meter langt og cirka 2 meter bredt og bestå av 5 stående seksjoner som holdes sammen med skråavstivere og de bjelkene som taket kommer festes i.
Det jeg lurer på er hvordan seksjonene skal utformes.
De alternativene jeg vurderer vises på bildet nedenfor.
A - pulpettak med korte utstikk på hylleplanene under den høye siden
B - saltak med korte utsikk på hylleplanene på begge sider.
Så mitt spørsmål er om noe av alternativene er bedre eller dårligere på noen måte?
Skal det forankres i en vegg? Mot vegg er vel pulttak det åpenbare alternativet.
Har sett at mange ellers bygger "A"-rammer for at det ikke skal bli så ranglete med tanke på at man ikke gjerne vil ha noen skråstrevere gjennom rommene. Og det taler vel i sin tur for et saltak.
Akkurat så ja. Har aldri bygget en slik selv, så jeg har ingen konkret oppfatning om hva det kan innebære for stabiliteten, men helt klart er at "rangligheten" er en utfordring med et frittstående stativ.
Håhå, jeg som trodde dette skulle bli et lett prosjekt.
Jeg får bestemme meg for en slags profil og deretter skrive sammen en seksjon og så gynge og vri den i alle retninger for å se hvor stabil den virker å være.
Tenkte å skru fast plater i de øverste rommene slik at det går an å legge kortere biter et sted uten at de faller ned. Det kanskje gir mer stabilitet til hele konstruksjonen slik at ingen skråstivere trengs.
Jeg har en stillas uten de ekstra støttene, og den holder til tross for at den lener seg fordi grunnen har sunket. Hadde jeg satset på langtidslagring, ville jeg brukt mer tid på å være sikker. Nå har jeg tømt den i løpet av sommeren, så det lille som ligger igjen belaster ingenting.
Det tok noen måneder, men nå har jeg endelig begynt å bygge stillaset.
Må innrømme at øyemålet mitt var skikkelig ute av funksjon, noe jeg innså da den første seksjonen ble satt opp. Hadde tenkt meg noe mindre.
Det blir i hvert fall plass til mye treverk.
I morgen blir det å legge ut 12 plater og prøve å få dem på samme nivå slik at seksjonene blir horisontale.
Hvordan presenningen skal festes på toppen gjenstår å løse. Det ble jo hele 2,5 meter til mønet.
Hvordan presenningen skal festes oppå, gjenstår å løse.
Kan sterkt anbefale å planlegge for takplater allerede fra begynnelsen. Gjerne brukt.
Presenninger er for det formålet djevelens påfunn og vil bare føre til bekymringer.
Blåser i stykker, lekker, slites ut, og umulig å unngå søkk hvor det samles vann med mindre man bygger et komplett undertak.
En ekte gummipresenning holder seg riktignok lenger, men er dyrere enn plater.
En 180 gr/m2 presenning som spennes og skrus fast med terrassebiter duger inntil videre. Når det er tid for å flytte stillingen til et nytt sted om et år eller så, så kanskje det blir platetak.
En til oppdatering nå etter stormen Johannes og snøfallet Anna.
Presenningen er fortsatt hel, men jeg hadde forventet at snøen skulle gli av. Risikoen er vel at presenningen brister om det snør mer uten at alt glir av.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.