Som man ser på bildet er bjelkelaget plassert slik at respektive limtrebjelke er så kort som mulig - selvklart.
På dette skal det legges et vannbårent gulvvarmesystem, Uponor 20x2mm.
Tanken var å velge Uponor's alternativ som går ut på at man, over OG på tvers av limtrebjelkene skrur fast lekter 28x120mm. Gjennom denne dimensjonen kan man slippe å legge spontede gulvsponplater over som kreves om man i stedet bruker 22x120mm lekter. Kjempebra, et varmeslukende lag (gulvsponplaten) mindre, og altså 22 mm nærmere varmekilden.
Nå til mine problemer:
Parkettgulvet skal legges PÅ TVERS av 28x120mm lektene ifølge Uponors anbefalinger. Kult, det innebærer i mitt tilfelle at gulvet kommer til å legges i feil retning. Gulv skal jo legges som alle sikkert vet LANGS største vindusflater - JA våre største vindusflater er på venstre kortvegg som dessuten er sydvendt=mycket sollys. Videre skal man alltid legge gulvet LANGS lengste veggen. Vi vil legge det langs ifølge de to siste anbefalingene ovenfor.
Spørsmål:
1. Er det så nøye med Uponors anbefalinger som sier PÅ TVERS av lektene 28x120mm? Antar at det er for å forhindre at parkettgulvets langsgående spont ikke havner rett mellom to lekter og dermed stresser parkettens spont. Men der ligger jo gulvvarmerør i sin varmesprederplate, så det er vel ingen fare?
2. Virker vanskelig å få tak i dimensjonen 28x120mm. SÅ at noen bruker den betydelig vanligere 28x70mm, men om man bruker denne dimensjonen, taper man ikke litt av stivheten i gulvet på grunn av smalere bredde per lekt, sammenlignet med en 120mm bred?
3. Skal man bruke striefilt mellom gulvvarmeplatene og parkettgulvet?
4. Jeg vil helst ikke snu 90 grader med et ekstra lag planker på toppen eller mellom hver limtrebjelke, for så oppå dette legge 28x120mm lektene, nå i "riktig" retning for parkettgulvet. Jeg vil legge 28x70 på tvers av limtrebjelkene ifølge bildet, trykke i gulvvarmeplatene imellom, i med 20x2 rør, over med striefilt og deretter parkettgulvet LANGS 28x120mm lektene og dermed skulle gulvet ligge i riktig retning til solinnfall etc. Såfremt ingen skriker høyt?
Det finnes ingen mulighet til å kottla i bjelkelaget og legge dine 28×70 på "riktig" måte for deg? Og slik jeg har lært om gulvlegging så skal gulvet legges langs med lysinnslippet. Og da stemmer jo det med lengste veggen.
Ser for meg følgende fordeler:
-løser mitt problem med å "vende" 90 grader for å få riktig orientering for parketten
-trenger ikke papp
-forbedrer lydisoleringen
-gips leder varme bedre enn tre
-dødt materiale er alltid bra
Et utfordrende spørsmål:
Kan man ikke bruke renoveringsgips i stedet, 6mm tykk?
Både renoveringsgips og gulvgips er fiberforsterket
Spør fordi det ville innebære halvparten av vekten og litt billigere
Holder på og legger samme system.
1. Om du skal ha parketten stabil, så skal den legges på tvers og være minst 15mm. Hvis jeg tolker deg riktig, så henger punkt 1 & 4 sammen da du vil ha riktig retning med tanke på lysinnslippet. Vi har samme dilemma, men løste det ved å legge hollandsk mønstret parkett.
2. Jeg fikk tak i 28x120 ved å kontakte et mindre sagbruk som er med i XL-Bygg kjeden, de fikk fram ubehandlet treverk beregnet for terrasse (kostet dog mer enn impregnert treverk...)
3. Papir eller ikke avhenger av hva gulvprodusenten sier.
4. Punkt 2?