Hei.

Vi planlegger å bygge et sommer-uterom nå til våren som skal være uisolert.
Det skal ligge i en vinkel på huset som vises på bildet.
3,5x5m stort med pulttak.

Etter å ha snakket med diverse "eksperter" har jeg kommet fram til følgende:
Jeg fjerner eksisterende bysteiner og bygger et fagverk direkte på settegrusen med trykkimpregnert virke 45x90mm.
Derpå legger jeg tretrall av 28x120mm.
Stolper for å bære opp taket blir 3 stk 115x115x2100.
Som ramme til taket bygger jeg limtre 56x270, dette for å slippe å ha en midtstolpe på lengden (5m).
Bæreliner til taket blir 6 stk 42x180 som festes i eksisterende takluke på huset.
Som tak legger jeg 16mm kanalplast.
Glassdørene bestiller jeg fra "Glasin" målt tilpasset, enkeltglass (6mm).
Fordelen med disse er at vi kan skyve hele langsiden til en side for maksimal åpning. (4 stk dører).

Priser:
Tretrespiler: 4000:-
Limtre: 7800:-
Tak: 8400:-
Glass: 20300:-
Takrenne: 1400:-
Diverse ca: 3000:-

Sum: 45000:-

Nå til mine spørsmål:
Har dere noen synspunkter/forslag til forbedringer?
Hva synes dere om budsjettet?
Tips & triks?

MVH Fredrik

• 3D-tegning av hus med uterom i vinkel, viser bjelkekonstruksjon for tak og planlagt plassering.
  • Et gult hus med rød flislagt tak, L-formet vinkel, hvit ytterdør og utgangsdør, med to hvite stoler utenfor på en terrasse mot en grønn plen.
Hei Fredrik,
Kan du forklare litt mer hvor du skulle feste inn Bärliner til taket som festes i eksisterende takkasse på huset. Det blir ikke noen særlig takhøyde når jeg ser på bildene. Hvor høyt blir det ytterst?

pgillner skrev:
Hei Fredrik,
Kan du forklare litt mer hvor du skulle feste inn Bärliner til taket som festes i eksisterende takkasse på huset. Det blir ikke noen høy takhøyde da jeg ser på bildene. Hvor høyt blir det lengst ut?
Høyden lengst inn mot veggen blir 2400 i underkant på takbjelken.
Høyden lengst ut mot glasset blir 2100 i underkant på takbjelken.
(Takbjelken = 180)
Helling 100mm/m

Høres dette for lavt ut?

MVH Fredrik

Jeg har lignende funderinger hjemme hos meg. Er 2100 for lavt i underkant på takbjelke. Hvis du kommer frem til noe svar så tar jeg gjerne imot det.

Selv vurderer jeg å ha transparent plast eller glass som tak, det forsterker følelsen litt. I tillegg har jeg vurdert å sveise hele taket, da går det bra med mindre dimensjoner.

Du har ikke tenkt på å ha et valmtak, liknende huset. Sett glass også i taket og gjør det åpningsbart som for et drivhus med automatisk åpning når det blir for varmt. Overvei også å lage et større uterom med plass til et boblebad eller mindre basseng. Bygg deretter ut terrassen ytterligere, så du ikke mister så mye terrasseareal uten tak. Varm opp bassenget med pellets eller propan... Oi, nå svevde jeg avgårde.
/CC

Sørg for at det blir vindtett, også nedenfra. Isoler gjerne med skumplast under trallen og vurder om dere ikke skal ha litt bedre isolasjon i glassmodulene.
/CC

chris47 skrev:
Du har ikke tenkt på å ha et valmt tak, lik huset.
Hvordan mener du? Huset har jo ikke valmt tak, og hvordan skulle man gjort det i så fall på uterommet? Føles som at det ville blitt litt merkelig.

Noe isolert uterom blir det ikke og taket vil bli som planlagt.

MEN... som de sier på "lets dance"....

Trenger jeg å legge noe under treverket som forhindrer at det dannes kondens i rommet?

Trenger jeg å grunnolje det trykkimpregnerte virket for sikkerhets skyld eller er det "over kill"?

Takknemlig for hjelp // Zkaning

zkaning skrev:
Trenger jeg grunnet olje det trykkede treverket for sikkerhets skyld eller er det "over kill"?
Mener du for råtebeskyttelsens skyld? Nei, det trengs absolutt ikke. Man oljer trykket treverk mest for å unngå stygge sprekker, ikke av noen holdbarhetsgrunner.

Sadeltak mener jeg såklart. Ville sett moderne ut.
/CC

chris47 skrev:
Sadeltak mener jeg så klart. Ville sett moderne ut. /CC
Hvordan ville et sadeltak se ut når det skal tilsluttes mot 2 vegger i vinkel?

Jeg bygde en lignende løsning for et antall år siden. Jeg syntes at taket ville bli for lavt og flyttet opp terrassetaket på husets og laget en valming i 16mm kanalplast som deretter går over i falsede blikktak når jeg kom inn over huset. Dette ga en luftig følelse i stedet for en følelse av å være innesperret.

Ligger dette i sørvendt beliggenhet, vil jeg advare deg om at det vil bli veldig varmt, derfor satte jeg røkfarget kanalplast, det er jeg veldig fornøyd med!

Jeg fikk hjelp av to forskjellige arkitekter for å komme frem til denne løsningen og anbefaler deg det samme. Jeg fikk en løsning som hever følelsen av hele huset der terrassen ble en del av huset og ikke et påheng som egentlig ikke passer inn...
For arkitektene + tegner som lagde byggesøknadstegninger betalte jeg 12' + en whisky ;-)
Deretter kostet resten ~80'

jimnor skrev:
Jeg bygde en lignende løsning for et antall år siden. Jeg syntes at taket skulle bli for lavt og flyttet opp altanens tak på husets og gjorde en valming i 16mm kanalplast som deretter går over i fals tak når jeg kom inn over huset. Dette ga en luftig følelse i stedet for en følelse av å være innsperret.

Ligger dette i sørvendt retning vil jeg advare deg om at det blir veldig varmt, derfor satte jeg røyktfarget kanalplast, det er jeg veldig fornøyd med!

Jeg fikk hjelp av to ulike arkitekter for å komme frem til denne løsningen og anbefaler deg det samme. Jeg fikk en løsning som øker følelsen av hele huset der verandaen ble en del av huset og ikke et påheng som egentlig ikke passer inn...
For arkitektenes + tegner som tok frem byggetillatelsestegninger betalte jeg 12' + en whisky ;-)
Deretter kostet resten ~80'
Høres ut som en perfekt og stilig løsning.
Har du lyst til å legge inn et bilde (eller sende til meg via e-mail: patrik.gillner@comhem.se )

pgillner skrev:
Høres ut som en perfekt og pen løsning.
Har du lyst å legge inn et bilde (eller sende til meg via e-mail: patrik.gillner@comhem.se )
Jeg vil også se et bilde takk!

Jeg også, er i husbyggertanker på et lignende hus og å få til et STILIG uterom med et vinkelhus har vært en av mine STORE funderinger...

Ville VÆRE SÅÅÅÅ takknemlig for å få se hvordan du løste det.

Takk på forhånd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.