Hei.
Vi planlegger å bygge et sommer-uterom nå til våren som skal være uisolert.
Det skal ligge i en vinkel på huset som vises på bildet.
3,5x5m stort med pulttak.
Etter å ha snakket med diverse "eksperter" har jeg kommet fram til følgende:
Jeg fjerner eksisterende bysteiner og bygger et fagverk direkte på settegrusen med trykkimpregnert virke 45x90mm.
Derpå legger jeg tretrall av 28x120mm.
Stolper for å bære opp taket blir 3 stk 115x115x2100.
Som ramme til taket bygger jeg limtre 56x270, dette for å slippe å ha en midtstolpe på lengden (5m).
Bæreliner til taket blir 6 stk 42x180 som festes i eksisterende takluke på huset.
Som tak legger jeg 16mm kanalplast.
Glassdørene bestiller jeg fra "Glasin" målt tilpasset, enkeltglass (6mm).
Fordelen med disse er at vi kan skyve hele langsiden til en side for maksimal åpning. (4 stk dører).
Priser:
Tretrespiler: 4000:-
Limtre: 7800:-
Tak: 8400:-
Glass: 20300:-
Takrenne: 1400:-
Diverse ca: 3000:-
Sum: 45000:-
Nå til mine spørsmål:
Har dere noen synspunkter/forslag til forbedringer?
Hva synes dere om budsjettet?
Tips & triks?
MVH Fredrik
Vi planlegger å bygge et sommer-uterom nå til våren som skal være uisolert.
Det skal ligge i en vinkel på huset som vises på bildet.
3,5x5m stort med pulttak.
Etter å ha snakket med diverse "eksperter" har jeg kommet fram til følgende:
Jeg fjerner eksisterende bysteiner og bygger et fagverk direkte på settegrusen med trykkimpregnert virke 45x90mm.
Derpå legger jeg tretrall av 28x120mm.
Stolper for å bære opp taket blir 3 stk 115x115x2100.
Som ramme til taket bygger jeg limtre 56x270, dette for å slippe å ha en midtstolpe på lengden (5m).
Bæreliner til taket blir 6 stk 42x180 som festes i eksisterende takluke på huset.
Som tak legger jeg 16mm kanalplast.
Glassdørene bestiller jeg fra "Glasin" målt tilpasset, enkeltglass (6mm).
Fordelen med disse er at vi kan skyve hele langsiden til en side for maksimal åpning. (4 stk dører).
Priser:
Tretrespiler: 4000:-
Limtre: 7800:-
Tak: 8400:-
Glass: 20300:-
Takrenne: 1400:-
Diverse ca: 3000:-
Sum: 45000:-
Nå til mine spørsmål:
Har dere noen synspunkter/forslag til forbedringer?
Hva synes dere om budsjettet?
Tips & triks?
MVH Fredrik
Høyden lengst inn mot veggen blir 2400 i underkant på takbjelken.pgillner skrev:
Høyden lengst ut mot glasset blir 2100 i underkant på takbjelken.
(Takbjelken = 180)
Helling 100mm/m
Høres dette for lavt ut?
MVH Fredrik
Jeg har lignende funderinger hjemme hos meg. Er 2100 for lavt i underkant på takbjelke. Hvis du kommer frem til noe svar så tar jeg gjerne imot det.
Selv vurderer jeg å ha transparent plast eller glass som tak, det forsterker følelsen litt. I tillegg har jeg vurdert å sveise hele taket, da går det bra med mindre dimensjoner.
Selv vurderer jeg å ha transparent plast eller glass som tak, det forsterker følelsen litt. I tillegg har jeg vurdert å sveise hele taket, da går det bra med mindre dimensjoner.
Du har ikke tenkt på å ha et valmtak, liknende huset. Sett glass også i taket og gjør det åpningsbart som for et drivhus med automatisk åpning når det blir for varmt. Overvei også å lage et større uterom med plass til et boblebad eller mindre basseng. Bygg deretter ut terrassen ytterligere, så du ikke mister så mye terrasseareal uten tak. Varm opp bassenget med pellets eller propan... Oi, nå svevde jeg avgårde.
/CC
/CC
Noe isolert uterom blir det ikke og taket vil bli som planlagt.
MEN... som de sier på "lets dance"....
Trenger jeg å legge noe under treverket som forhindrer at det dannes kondens i rommet?
Trenger jeg å grunnolje det trykkimpregnerte virket for sikkerhets skyld eller er det "over kill"?
Takknemlig for hjelp // Zkaning
MEN... som de sier på "lets dance"....
Trenger jeg å legge noe under treverket som forhindrer at det dannes kondens i rommet?
Trenger jeg å grunnolje det trykkimpregnerte virket for sikkerhets skyld eller er det "over kill"?
Takknemlig for hjelp // Zkaning
Jeg bygde en lignende løsning for et antall år siden. Jeg syntes at taket ville bli for lavt og flyttet opp terrassetaket på husets og laget en valming i 16mm kanalplast som deretter går over i falsede blikktak når jeg kom inn over huset. Dette ga en luftig følelse i stedet for en følelse av å være innesperret.
Ligger dette i sørvendt beliggenhet, vil jeg advare deg om at det vil bli veldig varmt, derfor satte jeg røkfarget kanalplast, det er jeg veldig fornøyd med!
Jeg fikk hjelp av to forskjellige arkitekter for å komme frem til denne løsningen og anbefaler deg det samme. Jeg fikk en løsning som hever følelsen av hele huset der terrassen ble en del av huset og ikke et påheng som egentlig ikke passer inn...
For arkitektene + tegner som lagde byggesøknadstegninger betalte jeg 12' + en whisky ;-)
Deretter kostet resten ~80'
Ligger dette i sørvendt beliggenhet, vil jeg advare deg om at det vil bli veldig varmt, derfor satte jeg røkfarget kanalplast, det er jeg veldig fornøyd med!
Jeg fikk hjelp av to forskjellige arkitekter for å komme frem til denne løsningen og anbefaler deg det samme. Jeg fikk en løsning som hever følelsen av hele huset der terrassen ble en del av huset og ikke et påheng som egentlig ikke passer inn...
For arkitektene + tegner som lagde byggesøknadstegninger betalte jeg 12' + en whisky ;-)
Høres ut som en perfekt og stilig løsning.jimnor skrev:Jeg bygde en lignende løsning for et antall år siden. Jeg syntes at taket skulle bli for lavt og flyttet opp altanens tak på husets og gjorde en valming i 16mm kanalplast som deretter går over i fals tak når jeg kom inn over huset. Dette ga en luftig følelse i stedet for en følelse av å være innsperret.
Ligger dette i sørvendt retning vil jeg advare deg om at det blir veldig varmt, derfor satte jeg røyktfarget kanalplast, det er jeg veldig fornøyd med!
Jeg fikk hjelp av to ulike arkitekter for å komme frem til denne løsningen og anbefaler deg det samme. Jeg fikk en løsning som øker følelsen av hele huset der verandaen ble en del av huset og ikke et påheng som egentlig ikke passer inn...
For arkitektenes + tegner som tok frem byggetillatelsestegninger betalte jeg 12' + en whisky ;-)
Har du lyst til å legge inn et bilde (eller sende til meg via e-mail: patrik.gillner@comhem.se )
Jeg også, er i husbyggertanker på et lignende hus og å få til et STILIG uterom med et vinkelhus har vært en av mine STORE funderinger...
Ville VÆRE SÅÅÅÅ takknemlig for å få se hvordan du løste det.
Takk på forhånd
Ville VÆRE SÅÅÅÅ takknemlig for å få se hvordan du løste det.
Takk på forhånd