Jeg har googlet, lett og fundert og finner ingen god løsning for å lede bort vann eller "fuge" slik at vannet ikke skal renne inn gjennom den tenkte veggen.

Hvordan ville dere bygget et uterom der et hjørne står på fjell ifølge bildet?

Jeg tenker at det kan være vinduer der og "plank" under vinduene - men hvordan bygger jeg med tanke på vannet som kommer til å renne nedover fjellet?!

• Utsikt fra veranda mot hage med stykke av fjell i bakken; solfylt dag med trær i bakgrunnen. En overbygd grill står på fjellet.
Spor renne med steinsag foran ?

Med vennlig hilsen, fremax

• Liker
fribygg og 2 andre
  • Laddar…
Det gikk sånn passe å få svar men nå skal jeg søren meg bygge uterommet mitt..

Spor i berget er jo topp men hvordan bygger jeg det som vannet renner mot sas..

Noen idé om jeg skal bore armeringsjern, leca, fylle under med ekspanderingsgrunks?
Eller armeringsjern, bygge en ramme, støpe med sement/betong med vanntettende jox og evt. fylle i glipper med ekspanderingsjox?

Eller noe annet måte? Lever på håpet om høyere kunnskaper.

A AnBjaBoo skrev:
Det gikk såder å få svar men nå skal jeg bannemeg bygge uterommet mitt..

Skjær i berget er jo topp men hvordan bygger jeg det som vannet renner mot sas..

Noen idé om jeg skal bore armeringsjern, leca, fylle under med ekspanderingsgrunks?
Eller armeringsjern, bygge en ramme, støpe med sement/betong med vanntettende jox og eventuell fylle i glipper med ekspanderingsjox?

eller noe annet måte? Lever på håpet om høyere kunnskaper
Spor berget utvendig så du kan lede vannet bort, borre og dubbe, forme, støp med grovbetong. Du trenger ikke "jox" og om du skal ha berget synlig inne i det uoppvarmede uterommet trenger du ikke sprenge.

F fribygg skrev:
Spor berget utvendig så du kan avlede vannet, bor og dybel, forme, støp med grovbetong. Du trenger ikke noe "jox" og hvis du skal ha berget synlig inne i det uoppvarmede uterommet trenger du ikke sprenge.
Takk! Og da tenker du at jeg tegner form på formplyfa, sager til, tetter og støper (etter dybel)? Forsøkte å finne tips på hvordan tegne opp (har sett sammenligning mot ujevnt vegg med kloss og blyant men dette er jo ujevnt og skrånende berg..)

• Liker
Larnis1
  • Laddar…
A AnBjaBoo skrev:
Takk! Og da tenker du at jeg tegner form på formplyfa, skjærer til, tetter og støper (etter dobb)? Forsøkte å finne tips på hvordan tegne opp (har sett sammenligning mot ujevn vegg med kloss og penn men dette er jo ujevnt og skrånende fjell..)
Formplyfa virker unødvendig vanskelig og dyrt for den der lille fjellknausen, har du ikke noen plankebiter liggende kan du med fordel bruke 20mm råspont som form.

• Liker
AnBjaBoo
  • Laddar…
FYI - slik løste jeg dette problemet som hadde plaget meg: bygde rammeverk med "trappetrinn" siden jeg ikke ville ha en så høy mur og eneste formålet er å lede bort vann. Vil det fungere? Håper det!

• Betongramme med trappetrinn ligger mot fjell og tredekke, konstruert for vannavrenning. Verktøy synlig til høyre ved siden av rammeverket.
  • Liker
Norrtull og 1 annen
  • Laddar…
Og slik drypper det inn ved regn. Får jo være ok, ingenting som blir skadet (glippe ved treverket) - men - vi har tettet med fugeskum, finnes det noe superfugeskum eller annet vi kan teste?

• Veggen har et glippe mellom trepanelene og berggrunnen, med fuktige flekker som tyder på vanninntrengning ved regn.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.