16.573 lest ·
19 svar
17k lest
19 svar
Utenpåliggende skyvedør innendørs!
Med tanke på målene, 620 til vegg og dørbredde 815 så får det ikke plass et helt dørblad.Miinoo skrev:
IKEA dørene er dessuten bare 880 i bredde totalt.
Jeg foreslår følgende:
Bruk IKEA dørene, men hver for seg dvs sett en dobbeltskinne og forslagsvis fra bealagsspesialisten.
https://www.specialbeslag.se/skjutdorrsbeslag/dorrar-upp-till-20-kg-alu/takskena
Da kan du bruke deres hengerulle som er smidigere enn Julas og få dørbladene riktig tett mot hverandre.
Skinnene monterer du i en boks som erstatter det øvre fôret og de går hele rommets bredde.
Du lurer øyet og dørbladene kan dekke åpningen.
På det bakre bladet "1" setter du en passebit i samme bredde som rammeverket er rundt glassene, dvs du bygger på i bredde så det bladet går bak det fremre "2".
Nå kan du på den passemassen montere "tunger" i for eksempel plast som tar tak i det blad "2" når du drar ut døren. Det gjør at dørbladene følger med når du åpner og lukker.
Håper du forstår noe av mitt tenk
På tegningen (som ble litt kladdete) har jeg ikke tegnet inn garderoben, men skinner og begge dørbladene får plass bak da skinnene er 50 sammen i bredde og du trenger bare bygge ut 15 fra vegg for å passere karmen.

Det var veldig bra forklart, utregnet og tegnet!Mazen skrev:
Med tanke på målene, 620 til vegg og dørbredde 815 så får det ikke plass et helt dørblad.
IKEA-dørene er dessuten bare 880 i bredde totalt.
Jeg foreslår følgende:
Bruk IKEA-dørene, men hver for seg, dvs. sett en dobbeltskinne og forslagsvis fra beslagsspesialisten.
[lenke]
Da kan du bruke deres hengrulle som er smidigere enn Julas og få dørbladene riktig tett mot hverandre.
Skinnerne monterer du i en boks som erstatter det øvre fôret og de går hele rommets bredde.
Du lurer øyet, og dørbladene kan dekke åpningen.
På det bakre bladet "1" setter du en passlist i samme bredde som rammeverket er rundt glassene, dvs. du bygger på i bredde så det bladet går bak det fremre "2".
Nå kan du på den passlisten montere "tunger" i f.eks. plast, som tar tak i det blad "2" når du drar ut døren. Det gjør at dørbladene følges ad når du åpner og lukker.
Håper du forstår noe av min tanke
har en lignende løsning i campingvognen og den er forbannet smidig.
På tegningen (som ble litt kladdete) har jeg ikke tegnet inn garderoben, men skinner og begge dørblader får plass bak da skinnerne er 50 tilsammen i bredde og du trenger bare bygge ut 15 fra vegg for å passere fôrene.
[bilde]
Tenkte på at dobbel list kanskje skulle være bedre men ble skeptisk for jeg ville ikke holde på å skyve fram og tilbake på 2 dører.. tenkte ikke på at det fantes en løsning til det! Men det der blir jo perfekt faktisk! Slipper jeg å forsøke finne andre dører som jeg uansett ikke vil ha haha!
Tusen takk for hjelpen!
Gøy å få hjelpe til, det finnes en løsning for alt. Bare å sette i gang daMiinoo skrev:
Det var veldig bra forklart, utregnet og tegnet!
Tenkte på at dobbellist kanskje ville være bedre men ble skeptisk fordi jeg ikke ville holde på å skyve frem og tilbake på 2 dører.. Tenkte ikke på at det fantes en løsning til det! Men det der blir jo perfekt faktisk! Slipper jeg prøve å finne andre dører som jeg uansett ikke vil ha haha!
Takk så mye for hjelpen!
Hei! Jeg tar opp denne tråden igjen med tanke på at vi nå har kjøpt inn for å gjøre akkurat dette, men med en enklere løsning. Har egentlig alt materialet, har satt dørene på den veggen som vi vil ha dem på og føler at vi klarer at de stikker ut 10cm i døråpningen (døråpningen er bredere enn vanlig uansett).
Nå er imidlertid spørsmålet mitt, hvordan setter jeg sammen dørene på beste måte? Altså slik at de sitter sammen ved siden av hverandre og blir "en dør"...? Jeg tenkte hullplater oppe og nede samt bak (inn mot soverommet), det er kanskje ikke det peneste, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det ellers?
Så er det en til ting, i de vitrinedørene vi har kjøpt fra IKEA så er det ferdiglagde hull for hengslene... hvordan "fyller" jeg disse best og på en pen måte? Finnes det noen luker man kan klikke i eller noe sånt?
Nå er imidlertid spørsmålet mitt, hvordan setter jeg sammen dørene på beste måte? Altså slik at de sitter sammen ved siden av hverandre og blir "en dør"...? Jeg tenkte hullplater oppe og nede samt bak (inn mot soverommet), det er kanskje ikke det peneste, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det ellers?
Så er det en til ting, i de vitrinedørene vi har kjøpt fra IKEA så er det ferdiglagde hull for hengslene... hvordan "fyller" jeg disse best og på en pen måte? Finnes det noen luker man kan klikke i eller noe sånt?
Klikk her for å svare