2.586 lest ·
7 svar
3k lest
7 svar
Utegym - ok med kreosotstolper mellom trærne?
Vi vurderer å bygge et utegym mellom de seks bjørkene og rognene vi har i hagen vår i sommer. I dag snublet jeg over en annonse om et parti telefonstolper, som jeg vurderer om vi kan bruke.
Eksempler jeg tenker på (håper dere forstår hva jeg mener):
- Som stendere mellom trærne, hvorav en kan utstyres med armgang. Disse stenderne er man aldri i fysisk kontakt med (det går an å konstruere armgangen slik at man ikke kommer borti stolpen med hendene).
- Utgjøre stammen til for eksempel benk/beinpress (dvs det som går fra stenderen mellom trærne ned til stangen man holder i). I dette eksempelet vil man sannsynligvis komme borti stolpene, selv om det ikke er de man holder i.
Dessverre sier selgeren nå at stolpene er "brunsvarte", så jeg antar at det er gamle kreosolbehandlede stolper. Selgeren er nyinnflyttet på gården der stolpene finnes og vet verken hvor gamle de er eller hva de er behandlet med.
Jeg VET at kreosol er giftig og jeg har lest tråder der det nevnes at det eneste stedet hvor det er rimelig å ha tre behandlet med dette preparatet er på dynga. Men med tanke på at det i dette tilfellet kunne gå an å bruke stolpene hengende i luften uten at man kommer i kontakt med dem (trærne kommer jo i kontakt med dem, selvfølgelig...), så lurer jeg:
Eksempler jeg tenker på (håper dere forstår hva jeg mener):
- Som stendere mellom trærne, hvorav en kan utstyres med armgang. Disse stenderne er man aldri i fysisk kontakt med (det går an å konstruere armgangen slik at man ikke kommer borti stolpen med hendene).
- Utgjøre stammen til for eksempel benk/beinpress (dvs det som går fra stenderen mellom trærne ned til stangen man holder i). I dette eksempelet vil man sannsynligvis komme borti stolpene, selv om det ikke er de man holder i.
Dessverre sier selgeren nå at stolpene er "brunsvarte", så jeg antar at det er gamle kreosolbehandlede stolper. Selgeren er nyinnflyttet på gården der stolpene finnes og vet verken hvor gamle de er eller hva de er behandlet med.
Jeg VET at kreosol er giftig og jeg har lest tråder der det nevnes at det eneste stedet hvor det er rimelig å ha tre behandlet med dette preparatet er på dynga. Men med tanke på at det i dette tilfellet kunne gå an å bruke stolpene hengende i luften uten at man kommer i kontakt med dem (trærne kommer jo i kontakt med dem, selvfølgelig...), så lurer jeg:
- Ser dere det som utelukket å bruke stolpene til noe som helst, ikke engang som stendere mellom trærne, som man aldri kommer i fysisk kontakt med?
- Går det an å male stolpene med noe slik at man så å si "lukker inne" giftet og dermed kan bruke dem?
- Jeg er usikker på diameteren på telefonstolper, men ser for meg at vi kan få hjelp til å kappe dem på langs, på et nærliggende sagbruk, hvis de er for store/tunge til å henge opp som de er. Er det noe dere fraråder å sage i kreosolbehandlet treverk? Hvis det nå i det hele tatt skulle være greit å bruke dem, mener jeg...
Beste svar
Det finnes brunsvarte stolper som lukter skikkelig vondt i sola og svetter impregneringsmiddel, og det finnes de som er tørre og luktfrie. Umulig å si noe uten å se på dem. Men hvis det ikke er ekstremt spinkle stolper, vil du nok merke at de er veldig tunge.
Tror ikke at noen som er normalt redd for sagen sin vil gi seg i kast med å kløyve en gammel telefonstolpe. Har den både blitt reist og tatt ned, har den samlet på seg masse stein og rusk i sprekkene.
Hvor lenge tenkte du at utendørsgymmet skal holde? Tar du ned furuer i passende dimensjon, barker dem og behandler dem med en blanding av tretjære, linolje og litt balsamterpentin, holder de seg freshe i minst 10 år.
Tror ikke at noen som er normalt redd for sagen sin vil gi seg i kast med å kløyve en gammel telefonstolpe. Har den både blitt reist og tatt ned, har den samlet på seg masse stein og rusk i sprekkene.
Hvor lenge tenkte du at utendørsgymmet skal holde? Tar du ned furuer i passende dimensjon, barker dem og behandler dem med en blanding av tretjære, linolje og litt balsamterpentin, holder de seg freshe i minst 10 år.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 innlegg
Veldig dum idé for noen som påstår å være helsebevisst.
Kjøp vanlige uimpregnerte furuspiler. De holder lenger enn din interesse for å plage deg i hagen.
Kjøp vanlige uimpregnerte furuspiler. De holder lenger enn din interesse for å plage deg i hagen.
Det du sier om skitt i sprekkene hadde jeg ikke engang tenkt på. Takk for tanken.PNO skrev:
Tror ikke at noen som er normalt redd for sin sag vil gi seg i kast med å kløyve en gammel telefonstolpe. Har den både reist og blitt tatt ned så har den samlet mye stein og skitt i sprekkene.
/.../ behandler dem med en blanding av tretjære, linolje og litt balsamterpentin så holder de seg friske i minst 10 år.
Takk også for tips på middel å bruke. Hvilke proporsjoner ville du anbefale til blandingen, å bruke på vanlige furugulv?
Det han snakker om er hele stokker, ikke gulv. Men uansett, skal du bruke vanlige gulv så drit i å behandle dem. Har de ingen jordkontakt så vil de holde i minst 10 år, helt ubehandlet.V vetgirig_ skrev:
Ellers kan du kjøpe vanlige trykkimpregnerte gulv. NTR A pleier de å være behandlet som. De holder i minst 25 år, uten jordkontakt, betydelig lengre. De er behandlet med gift, men relativt harmløst og ufarlig sammenlignet med kreosot (ja, det heter kreosot ikke kreosol).
Jeg vet at han snakker om hele stokker. Jeg snakket om å dele dem på langs for at de skal bli håndterbare (litt tungt å få opp en hel stokk mellom trærne), det PNO påpekte da var at det trolig finnes skit i stokken og at man dermed kan ødelegge sagen.V vectrex skrev:
Morsomt at jeg vet at det heter kreosot, men konsekvent skriver kreosol...
Klikk her for å svare