Medlem
· V:a Götaland
· 38 innlegg
Hei Forum
Vi står og velger mellom tre forskjellige hustilvirkere som har presentert en god pris på det huset vi ønsker å bygge. Nå er det slik at alle bygger med forskjellige veggkonstruksjoner.
Den ene setter en utegipsskive som vindsperre
Nummer to setter en såkalt vindsperreduk
Nummer tre jobber med noe som de kaller for asfaboard eller asfaltboard.
Nå til spørsmålet, hvilken er best? Fra et fukt- og isoleringssynspunkt.
Mvh
P
Vi står og velger mellom tre forskjellige hustilvirkere som har presentert en god pris på det huset vi ønsker å bygge. Nå er det slik at alle bygger med forskjellige veggkonstruksjoner.
Den ene setter en utegipsskive som vindsperre
Nummer to setter en såkalt vindsperreduk
Nummer tre jobber med noe som de kaller for asfaboard eller asfaltboard.
Nå til spørsmålet, hvilken er best? Fra et fukt- og isoleringssynspunkt.
Mvh
P
De materialene du nevner har som oppgave å forhindre at det blåser inn i isolasjonen, og den oppgaven klarer de nok like bra. De er nok også likeverdige for den fuktbelastningen som de utsettes for. Platene/duken har liten isolasjonsverdi i seg selv, men oppgaven er som sagt først og fremst å gjøre veggen vindtett. Fra et isolasjonssynspunkt er det vel veggens totale U-verdi som er av interesse, ikke en enkelt materials verdi.
Alle tre metodene er i prinsippet likeverdige. De spiller ingen rolle for dere som huskonsument. Skal dere detaljstudere veggkonstruksjonen finnes det andre ting som er viktigere. Som hvor mye isolasjon det er og hvordan man unngår kuldebroer.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Som sagt, fra isoleringssynspunkt er de nok likeverdige. Som jeg har forstått det, handler det mer om byggteknikk.
Utegips gir bedre stabilitet til veggen under byggetiden (når veggen er ferdig blir den stabil uansett, gjennom plate-materialene på innsiden). Utegips er da litt stivere enn asfaboard (tror jeg), og selvfølgelig mye stivere enn duk.
Asfaboard gir litt dårligere brannbeskyttelse. Men ettersom veggen innover uansett er fylt med isolasjon som ikke brenner, og trolig har panel som brenner på utsiden, så tror jeg at det er en marginal forringelse når det gjelder brannbeskyttelse.
Utegips gir bedre stabilitet til veggen under byggetiden (når veggen er ferdig blir den stabil uansett, gjennom plate-materialene på innsiden). Utegips er da litt stivere enn asfaboard (tror jeg), og selvfølgelig mye stivere enn duk.
Asfaboard gir litt dårligere brannbeskyttelse. Men ettersom veggen innover uansett er fylt med isolasjon som ikke brenner, og trolig har panel som brenner på utsiden, så tror jeg at det er en marginal forringelse når det gjelder brannbeskyttelse.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 innlegg
Kostnadsmessig så sparer man selvsagt veldig mye med duken, den er litt billigere per kvm (tror jeg), den går utrolig raskt å montere, billige transporter og generell håndtering. Besparelsen kan da, avhengig av hvordan byggherren bygger, bli spist opp av kostnader for midlertidige stabiliseringstiltak.
Klikk her for å svare