Hei!

Jeg har i en tid tenkt på å bygge ut gangen som er veldig liten og upraktisk. Men før jeg kontakter håndverkere for tilbud, vil jeg gjerne ha litt innspill på hvor stor innsats det kan dreie seg om.

Jeg har laget en ganske dårlig skisse, men håper noen forstår seg på den.
jzeqydeuimgqb

Jeg vil altså flytte ut ytterveggen som er markert med rødt, og bygge inn "balkongen".

Det er kjeller under huset, men ikke under platen utenfor inngangen som er ca 25-30 cm betong som står på pilarer. Taket er markert med blått på bildet.

Hei!
Spørsmålet er veldig vanskelig å vurdere uten mer informasjon om forutsetningene.

En vei for flere tips kan være om du tar noen bilder og legger dem opp.

Jeg vet ikke om jeg har blitt fargeblind, men jeg ser ingen rød markering..
For øvrig så er det umulig for meg å se hva dette skal forestille. Bilder samt en tydeligere skisse ville vært til hjelp. :)

• Liker
Matstj
  • Laddar…
Klikker du på bildet så blir det større...

Det finnes ingen som helst mål....

Beklager om skissen er vanskelig å tyde.
Prøver å laste opp via en annen side:
aaa11.jpg

Ifølge dette bildet ser dere forhåpentligvis hvordan jeg mener.
Kort sagt ønsker jeg å flytte ut veggen og bygge inn "balkongen", noe som føles som en relativt liten innsats?
Spørsmålet er om den nye veggen kan hvile på platen som er utenfor ytterdøren, den må jo også bære taket der.

Dessverre er platen nesten på nivå med gulvet inne, og tanken er å legge gulvvarme og fliser i gangen uten å få et høyere gulv enn resten av huset.

Platen er ca 1x4 m

Sist redigert:
Spontant så burde vel platen kunne bære vegger og tak, men det må jo vurderes på stedet.
Hvordan går det å løse taktilkobling?

Hvordan tenkte du legge gulvvarme og fliser og få samme gulvhøyde mener du?

Ok, tilkobling mellom vegg og tak bør ikke være noe stort problem. Taket følger den større delen av veggen til venstre for inngangen og platen i henhold til skissen. Og ved inngangen har veggen blitt flyttet inn for platens skyld mens taket fortsetter i linje med veggen før platen. Så resten av taket hviler jo på veggene på samme sted som den nye veggen skulle tilkobles. (jeg er utrolig dårlig på å forklare, håper noen forstår)

Gulvet skal byttes i halve huset og skal bort med alt ned til bjelkelaget for å legge nye sponplater og rette ut skjeve gulv på visse steder.

Tanken er å legge sporet sponplate for slyngene, så må man vel ha gips eller lignende å legge flisene på? Så i nivå med øvrige gulvet blir nok vanskelig uansett.

Er ingen snekker, men vet jeg hvordan jeg skal gå frem pleier det å løse seg.

Avhengig av hva slags gulv det skal være (tykkelse) i øvrige rom, så pleier det jo av og til å være mulig å løse hvis man vet det på forhånd.

Ja det er klart, men hallen grenser til kjøkken og to andre rom, gulvet skal byttes i de andre rommene men ikke kjøkkenet.

Egentlig burde jeg legge gulvvarme i hele huset da halve huset har vannbåren gulvvarme (80kvm) og andre halvdel elementer, men det blir for kostbart akkurat nå.

Finnes det en smart måte å forberede de andre rommene for å senere legge slanger?

Sporete gulvplater kan jo være en bra (men dog ganske dyr) løsning.

Etter å ha latt håndverkere inspisere kom vi fram til at den eksisterende betongplaten som var ment å bære ytterveggen skal fjernes.

Siden den er på nivå med gulvet inne, blir det vanskelig å isolere uten å få ujevn nivå med resten av gulvet. Planen er jo vannbåren gulvvarme og å legge dem direkte på platen ville innebære store varmetap.

Så den fjernes, og søylene som bærer platen beholdes for å bygge en trekonstruksjon på. Og på den måten få jevn nivå med gulvet inne og et bedre isolert gulv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.