Etter at et stort tre la seg over stalltaket så må det utbedres og samtidig byttes de gamle takpannene til plater, under pannene ligger det "pärttak" (usikker på navnet) dvs tynne plater overlappende.
for at det skal bli så bra som mulig og billig hvordan skal man da gå frem? skal man legge lekter oppå pärttaket og la dette være igjen eller må noen annen form for kondensbeskyttelse ovenpå? det er ingen isolasjon under og det er god sirkulasjon i hele bygningen,
min tanke var bare å rive av pannene, bytte det som er dårlig og legge lekter og platene oppå. hvordan/hva bør man gjøre der undertaket mangler, kommer kondens til å skape problemer hvis man ikke har et undertak?


Gammel låve med skadet tak dekket med presenning, stiger er plassert mot veggen, en person står på taket og peker, solfylte omgivelser.
 
Sticketak pleier jeg å si.

Vanlig er å legge oljeherdet masonit på sticketaket, deretter lekter og plater/takstein.
 
  • Liker
dareallinkan
  • Laddar…
Pært er en helt korrekt betegnelse. Stickspån forekommer tydeligvis enkelte steder.

Masonit er nok passende på de overflatene hvor pærtene ikke finnes lenger. Deretter lekter og plater.
 
  • Liker
dareallinkan
  • Laddar…
så bra :) da skal jeg handle litt masonitt og legge over, så er det bare å håpe på bra vær :) takker
 
kulle
Er det innkommende EL du har som kommer der ?????
Eller er det frakoblet kanskje ?
 
kulle kulle skrev:
Er det innkommende EL du har som kommer der ?????
Eller det er frakoblet kanskje ?
det er innkommende el, men ikke de 3 som vises på bildet for de er frakoblet, men 2 stk som sitter lenger til høyre på bildet men som er like og mates fra en stolpe med sikringsskap....(sikringen er skrudd ut ;) ) det er ikke jeg som bor der, men han som eier gården har prøvd å få vattenfall til å komme og grave ned ledningene da bolighuset og den andre stallen mates likadant :(
 
  • Liker
kulle
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.